Kiinan kasvu hidastuu – yritykset uskovat silti mahdollisuuksiinsa

Kiinan talous hidastuu, indeksit ovat miinuksella, pörssissä piensijoittajat ryntäilevät ja yritysten velkaisuus on korkealla. Economistin, EU-kauppakamarin ja AmChamin kyselyt kuitenkin osoittavat, ettei ulkomaisten yritysten usko Kiinaan ole murentunut.

Vaurastuva kuluttaja, tila teknologisille loikille sekä digitalisaatio ovat mahdollisuuksien kärjessä. Investointikohteena Kiinaa on vaikea päihittää. Suurimpia haasteita ovat nousevat työvoimakustannukset ja läpinäkymätön sääntely. Kilpailu kovenee entisestään.

Investointihyödykkeitä myyville suomalaisille markkina muuttuu. Vaikka urbanisaatio jatkuu, "rautaa" ostetaan vähemmän ja ylikapasiteetti vaivaa. Huipputeknologiat ja palvelut vetävät paremmin. Avainsanoja ovat kuluttaja, innovaatiot ja parempi laatu.

Maailman toiseksi suurin talous valtaosalle vahva kasvun paikka

Vuodenvaihde on ollut Kiinan bisnesilmapiiriä haistelevalle hyvää aikaa. Lehtiotsikoiden ajoittaisen epätoivon rinnalla Economist(Linkki toiselle web-sivustolle.) ja Yhdysvaltain kauppakamari(Linkki toiselle web-sivustolle.) (AmCham) ovat julkaisseet yrityskyselyitään. EU:n kauppakamari(Linkki toiselle web-sivustolle.) Kiinassa tekee saman vuosittain kesän kynnyksellä.

Kyselyiden viesti on samansuuntainen. Yritysjohto ei ole heittänyt toivoaan hidastuvien talouslukujen alla. Kiinan aiempaa hitaampaa, epävarmempaa kasvua siedetään hyvien tuotto-odotusten takia. "Triljoonataloudelle" matalampikin kasvu riittää tuomaan merkittävän arvonlisäyksen. "Sopeutujat – kulujaan ja toimintojaan järkevästi suunnittelevat yritykset – menestyvät jatkossakin", toteaa AmCham.

Kolme neljästä yritysjohtajasta odottaa myyntituloksensa kasvavan ja kolmasosa kaksinumeroisin luvuin. Mikä yllättävintä, tappioita odotetaan edellisvuotta vähemmän. Vain 8 prosenttia EU-kauppakamarin kyselyyn vastanneista arvioi näkymiä negatiivisesti. Optimistisuus toistuu kautta linjan.

Lähde: Economist, Asia Business Outlook Survey 2016
Lähde: Economist, Asia Business Outlook Survey 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

Kiinan merkittävimmät vetovoimatekijät ovat sen kasvava kuluttajaväestö, mahdollisuudet teknologisiin loikkiin sekä edelleen – hidastumisesta huolimatta – talouskasvun korkea taso. Olipa kyseessä teknologiayritys tai vaateketju, tuloksen teolle on tilaa. Monikansallisten kilpailukykyyn uskotaan. Vahvalla brändillä ja innovaatioilla erotutaan jatkossakin kiinalaisista kilpailijoista.

Keskeisimmät haasteet yrityksille syntyvät nousevista työvoimakuluista ja kovasta kilpailusta. Aasian maista Kiinan työvoimakulut ovat kasvaneet nopeimmin viimeisen kymmenen aikana. Saman suunnan odotetaan jatkuvan. 

Lähde: The economist Corporate Network, Asia Country Briefing
Lähde: The economist Corporate Network, Asia Country Briefing

 

 

 

 

 

 

 

Sääntely-ympäristö on kolmas keskeinen haaste. Se nähdään monitulkintaisena ja toimeenpano harkinnanvaraisena. Tähän toivotaan edistystä. EU-yritykset puhuvat reilummasta toimintaympäristöstä. Esimerkkinä voidaan ottaa EU:n teettämä selvitys, jonka mukaan Kiinan investointilainsäädäntö on hyvällä tasolla, mutta käytännön toimeenpano puutteellista. Tässä keskusjohto on välillä Kiinan kokoisessa maassa voimaton. Kuten sanonta kuuluu, "taivas on korkealla ja keisari kaukana". Alueiden valta on suuri. Välillä katse käännetään pois myös tarkoituksella, kotimaisen edun nimissä.

Lähes neljä viidestä kokee yrityksensä aiempaa vähemmän tervetulleeksi Kiinaan. Syitä tähän ei tarkasti eritellä. Kyseessä lienee monen tekijän summa. Tilanne ei muutu eri teollisuudenaloja tarkasteltaessa, mutta korostuu tutkimus- ja kehitystyöhön panostavien yritysten osalta. Yrityssalaisuuksien ja tekijänoikeuksien turvaan toivotaan edelleen parannuksia.

Saaste ja sensuuri ovat kiviä monikansallisten kengässä. Kiinassa netin käyttö on hidasta, sivuja on estetty ja tärkeät verkkoalustat eivät toimi kunnolla. Saastepilvi taas hankaloittaa osaavan henkilöstön palkkaamista, mutta kaupunkikohtaisin eroin. Peking ei houkuttele mutta Shanghai pärjää paremmin. Singapore ja Hongkong vaikuttavat olevan Economistin jäsenten ykköskohteita Aasian pääkonttoreille.

Exoduksen sijaan malttia – Kiinaan investoidaan edelleen

Investointien näkökulmasta Kiina koetaan edelleen kiinnostavaksi. Exodusta lähialueen maihin tai laukkujen pakkaamista ja palaamista kotiin ei ole nähtävissä – taas hieman lehtiotsikoiden vastaisesti. Kolme viidestä uskoo investointiensa kasvavan alkaneena vuonna. Vain 6 % kertoo niiden vähentyvän.

Palveluihin ja kuluttajapuolelle suuntautuville mahdollisuudet ovat erityisen valoisia. Palvelut muodostivat viime vuonna ensimmäistä kertaa yli puolet Kiinan bruttokansantuotteesta ja kasvu jatkuu. Perusteollisuus ja raaka-ainesektori kärsivät investointien hidastumisesta ja hintojen laskusta.

Investointien osalta on otettu pitkän aikavälin tähtäin. Sitä Kiinassa tarvitaan. Jos liikkeellä oltaisiin pikavoittojen perässä, pessimismi ja hätäily paistaisivat varmasti tuloksissa nykyistä enemmän läpi.

Lähde: European Business in China – Business Confidence Survey 2015
Lähde: European Business in China – Business Confidence Survey 2015

 

Muutos joka pakottaa uudistumaan – mutta tuo mahdollisuuksia myös suomalaisille

Kiina on alati muutoksessa – muutoksessa jota kaikki haistelevat ja monet pitkällä Kiina-kokemuksella. Samalla on osuvastikin todettu, ettei makrotalouden tuijottaminen ole aina tarpeen. Tänäänkin Kiinan talouskasvun hidastuessa moni tekee isoja voittoja ja osa suhteettoman suuria tappioita. Omalle yritykselle olennaisimman tiedon ja markkinatuntemuksen hankkiminen on keskiössä, mutta kokonaiskuvaa ei tule silti sivuuttaa.

Innovatiiviset, korkean teknologian yritykset sopeutuvat paremmin kehittyvän Kiinan tarpeisiin. Näin voinee Suomen näkökulmasta yleistää. Perinteisiä koneita, laitteita ja teollisuuden raaka-aineita myyville Kiinan talouden hidastuminen ja liikkeelle laitetut uudistukset muuttanevat pelikenttää.

Kiinassa teollinen uudistuminen, Industrial Upgrading, on käynnissä. Made in China 2025-aloite on tämän yksi ilmentymä. Kiinan valmistava teollisuus halutaan tuoda nykypäivään internetin ja innovaatioiden avulla. Tässä suomalainen osaaminen ja huipputeknologiamme ovat tarpeen. Siksi onkin hienoa, että konepajoistamme valtaosa on huipputeknologian läpäisemää. Ainakin jos verrataan Kiinaan. Ensisilmäyksellä haasteelta tuntuva uudistus voi muuntua merkittäväksi mahdollisuudeksi Suomelle.

Kiinalaiset pitää saattaa tietoisiksi lisäarvostamme. Samalla pitää olla hyvin valmistautunut ja riittävän itsekäs. Muuten kiinalainen win-win voi kääntyä kaksoisvoitoksi Kiinalle. Suomen ympäristöystävällisiä, energiatehokkaita ratkaisuja markkinoidaan aktiivisesti kiinalaisille. Tämä on yksi benchmark.

Digitalisaation saralla Suomella on paljon tarjottavaa Kiinalle – olivatpa kyseessä nettiä selaavat kuluttajat, älyautot tai tehtaidensa tuottavuutta ja arvoketjuja vahvistavat yritykset. Niin Tekes kuin Finpro ovat kasvuohjelmineen jo liikkeellä. Hartiavoimia vaaditaan Team Finlandilta, jotta se voi auttaa yrityksiämme Kiinan uudistusten kyytiin. Sinivalkoista taustaa voitaisiin hyödyntää entistä useammin.

Suomea haastavat Kiinassa samat lähtökohdat kuin globaalistikin. Kansainvälisille kuluttajille suunnattuja tuotteita on vielä vähänlaisesti. Meillä ei ole Ikeaa tai H&M-brändiä, joten Nokian jälkeisessä Suomessa pienistä puroista pitää synnyttää isompi virta. Siihen on mahdollisuus.

Kiinassa on kysyntää puhtaalle, hyvin suunnittelulle ja korkealaatuiselle tuotteelle. Ehkäpä kiinalainen kumppani voi olla tie markkinoille, isompiin tuotantomääriin ja kuluttajien ulottuville. Näin on menetellyt muun muassa suomalainen ilmanpuhdistimia valmistava Lifa Air. Marimekko, Suunto, Halti, Marja Kurki ja muut ovat hekin liikkeellä Kiinassa – kunnianhimoisin tavoittein.

Palveluissa voimme tukea Kiinaa – olivatpa kyseessä ulkomaille joukoin suuntaavat sijoittajat, Silkkitiehankkeet projektijohtamisineen tai Kiinan harmaantuvan väestön vanhuspalvelut.

Leo Svahnbäck, ulkoasiainsihteeri

Suomen Pekingin-suurlähetystö