Kazakstan tiedostaa vihreän siirtymän tarpeen taloudessaan – suomalaisyrityksille mahdollisuuksia eri aloilla

Kazakstanin talous sai vuoden 2024 alkupuolella ison kolauksen maata pahiten 80 vuoteen koetelleista kevättulvista. Vuodelle 2024 suunniteltuja isoja tapahtumia on peruttu valtion varojen säästämiseksi ja niiden ohjaamiseksi tulvavahinkojen korjaamiseen. Kazakstanin talouskasvu tänä vuonna jäänee presidentin sille asettamasta 6 prosentin tavoitteesta. Maailmanpankki ennustaa kuluvalle vuodelle 3,4 prosentin kasvua.

Vihreän siirtymän tarve tiedostettu, Kazakstan etsii poliittista tahtotilaansa

Kazakstanin talouskasvu on ollut pitkälti fossiilisten polttoaineiden viennin varassa maan itsenäisyydestä lähtien. Kazakstan on kuitenkin ilmoittanut pyrkivänsä hiilineutraaliuteen vuoteen 2060 mennessä ja se on ottanut jo pieniä askelia tuohon suuntaan.

Muutaman vuoden voimassa ollut ympäristökoodeksi asettaa indikaattoreita, joihin saastuttavien yritysten on pyrittävä. Koodeksissa on omaksuttu myös saastuttaja maksaa -periaate. edistyneitä teknologioita käyttävien yritysten ei esimerkiksi tarvitse maksaa päästöistään.

Kazakstanille suurin haaste on poliittisen tahdon löytäminen. Toisaalta ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät selvästi Kazakstanissa, eikä muutoksen tarvetta käy kiistäminen. Muutoksen on kuitenkin tultava valtion tasolta ja poliittisten linjausten muodossa. Kazakstanin vaikeat luonnonolot ja yleistyvät ääri-ilmiöt tarjoavat kuitenkin jo nyt mahdollisuuksia useilla eri sektoreilla.

Vesiosaaminen

Yhtäältä tulvat ja toisaalta kuivuus edellyttävät vesiosaamisen parantamista Kazakstanissa. Niin pinta-kuin pohjavesien laadun ja tasojen seurannalle, tutkimukselle ja suojelulle on kysyntää. Niin ikään presidentti on nostanut esiin tarpeen uudelleen järjestää maan koko vedenhuoltojärjestelmä. Iso osa maan padoista, tekojärvistä ja muusta vesi-infrastruktuurista on rakennettu 1950–70 -luvuilla ja ovat kipeästi modernisoinnin tarpeessa. Vesiosaamisen parantaminen tarjoaa mahdollisuuksia myös koulutuspuolella, sillä maahan kaivataan asiantuntijoita myös omasta takaa.

Maastopalojen ennaltaehkäisy ja tehokas hallinta

Vuonna 2023 Kazakstanissa rekisteröitiin yhteensä 810 metsäpaloa valtion mailla. Maastopalot aiheuttavat maassa taloudellista vahinkoa, ja viime vuonna myös joitakin kuolonuhreja. Lisääntyvän kuivuuden lisäksi laittomat hakkuut myötävaikuttavat maastopalojen syttymiseen. Kazakstan pyrkii saamaan laittomat hakkuut kuriin ja toisaalta parantamaan varhaisvaroitusjärjestelmiään maastopalojen havaitsemiksi ja näin kohottamaan valmiuttaan ja toimintakykyään niihin reagoimisessa.

Jätteenkäsittely ja hyödyntäminen energiantuotannossa

Kiinnostus jätteenkäsittelyä ja kierrätystä kohtaan on kasvussa Kazakstanissa. Maa pyrkii saamaan luvattomia jätepaikkoja kuriin ja parantamaan jätteenkäsittelyä mm. energiantuotannossa. Ympäristökoodeksi velvoittaa kaupunkeja, kuntia ja yrityksiä nykyisin kuitenkin kestävämpään jätteenkäsittelyyn. Erityisesti paikallisviranomaisten velvollisuuksia on lisätty. Kiinnostusta on sekä jäteveden että kiinteän jätteen käsittelyyn. Maahan rakennetaan ensimmäisiä jätettä hyödyntäviä energiantuotantolaitoksia. Myös vanhoja jätteidenkäsittelylaitoksia on tarkoitus modernisoida. Kazakstanin valtio rahoittaa jätteenkäsittelyprojekteja mm. kansallisen kehityspankkinsa alaisten lainajärjestelyjen kautta.

Seuranta- ja kuvantamisratkaisut

Edellä mainittujen alojen kehitys ja hallinnointi edellyttää Kazakstanin kokoisessa valtavassa maassa myös panostuksia seuranta- ja kuvantamisratkaisuihin. Maassa on kasvavaa kiinnostusta digitaalisille, lennokki-, satelliitti- ja tutkajärjestelmille sekä aikaisen vaiheen havaintojärjestelmille ympäristötuhojen ennaltaehkäisyssä.

Logistiikka- ja kuljetusala

Logistiikka ja kuljetusreitteihin panostaminen tarjoaa niin ikään mahdollisuuksia. Kazakstanin läpi kulkeva Trans-Caspian -kuljetusreitti on alkuvuonna ollut tehokkaassa käytössä, ja vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana kuljetukset reitin kautta kasvoivat 65 prosenttia ollen yhteensä 2,1 miljoonaa tonnia. Kazakstanissa on laadittu merenkulun infrastruktuurin kehittämissuunnitelma vuosille 2024–2028, johon kuuluu mm. logistiikkahubien rakentaminen Aktaun ja Kurykin satamiin, vesialueiden ruoppaus, konttikapasiteetin kasvattaminen ja erilaiset ratkaisut kuljetusten hallinnollisen taakan vähentämiseksi.

Kirjoittaja: Helena Bogdan, edustuston päällikön sijainen