Intian talous uuteen nousuun – uudistuksia talouspolitiikassa

Intian pääministeri Narendra Modi haluaa maan talouden uuteen nousuun. Kaikki muu toiminta on kalibroitu tämän tavoitteen saavuttamiseksi, myös ulkosuhteet. Kaikkiin maihin, joilla voi olla taloudellista annettavaa pidetään aktiivista yhteyttä, houkutellaan investointeja ja pyritään tekemään taloudellinen yhteistyö Intian kanssa houkuttelevaksi.

Poissa on ideologia ja nollasummapelit, tilalla pragmaattisuus ja omat edut ja tavoitteet. Maan sisällä Modi tähtää talouden nousuun useilla kärkihankkeilla. Ne kaikki edellyttävät kuitenkin mittavia niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin investointeja. Investointeja taas ei tule ellei liiketoimintaympäristö muutu ystävällisemmäksi (GST-vero koko maahan, maanhankintalain uudistus, verotuskäytäntöjen ennustettavuus, verokiistojen ratkaisu jne.).

Lakiuudistukset taas edellyttävät hyväksyntää myös Kongressipuolueen edelleen hallitsemassa parlamentin ylähuoneessa. Sitä taas ei ole näköpiirissä. Kun kaikki riippuu kaikesta ja palasien loksahduksesta paikoilleen, voivat Modin yritykset vielä valua hiekkaan.

Talouspolitiikkaan vauhtia kärkihankkeilla

Talouden tervehdyttäminen ja uudestaan nopealle kasvujanalle pääseminen ovat Modin koko toiminnan tärkein tavoite ja punainen lanka. Muu toiminta on kalibroitu tukemaan tätä tavoitetta. Myös ulkosuhteissa taloussuhteet, kauppa ja investointien houkuttelu, ovat keskiössä.

Maan sisällä tärkeimmillä sijoilla ovat investointien kannalta tärkeät lakiuudistukset (GST-vero koko maahan, maanhankintalain uudistaminen) sekä Modin lanseeraamat kärkihankkeet : Make In India, Clean India, Clean Ganga, Digital India, Ease of Doing Business, Skills India, Start-Up & Stand-Up India. Nämä kaikki ovat tietysti  iskeviä sloganeita, mutta niiden takana on vakava pyrkimys uudistaa maata ja sen totuttuja käytäntöjä.

Investointien realisoitumisen ja kärkihankkeiden onnistumisen edellytyksenä on liiketoimintailmapiirin parantaminen: ennustettavuus, verotuskäytäntöjen muutos ja verokiistojen ratkaisu. Kärkihankkeet eivät voi toteutua ilman mittavia investointeja ulkomailta.

Talouden tilasta ja suunnasta on julkisuudessa ristiriitaisia indikaatioita. Talouskasvu on virallisesti noussut jo 7,5 prosenttiin ja sen odotetaan nousevan kohti 10 prosenttia. Huomiota on kuitenkin kiinnitetty siihen, että BKT:n laskuperusteita on muutettu ja nykyinen laskukäytäntö tuottaa selvästi korkeamman kasvuluvun kuin aikaisempi.

Toisaalta myös samanaikaisesti kun yhdet lehtitiedot viittaavat yrityssektorin myyntilukujen ja tuloksen lähteneen kasvuun, muistutetaan toisaalla, että India Inc. (eli suuryritykset) on pahoin velkaantunut eikä pysty lyhentämään velkojaan sovitussa tahdissa. Tästä johtuva lisärahoituspaine taas vie hajanaista ja heikkoa pankkisektoria kohti pankkikriisiä. Maallikon on helppo sortua joko aiheettomaan hypetykseen tai perusteettomaan kritiikkiin ja skeptisyyteen.

Huolestuneisuutta herätti  kesän aikana hallituksen pyrkimys suitsia keskuspankin ja sen pääjohtajan valtaa korkopolitiikan päättäjänä. Asiasta sorvattiin kompromissi, mutta epäilys jäi.

Viime viikkoina huomiota on herättänyt Yhdysvaltain ja Intian ilmoitus siitä, että maiden veroviranomaiset ovat päässeet 35 verokiistassa ratkaisuun ja lähikuukausina ratkotaan vielä 100 kiistaa lisää (kaikkiaan kiistoja on ollut n. 200). Palstatilaa ovat saaneet myös Foxconn- yhtiön mittavat investointisuunnitelmat, joihin sisältyy kiinalaisten kännyköiden valmistus Intiassa (Foxconn joutui sulkemaan tuotantolaitoksensa Chennaissa Nokian suljettua oman tehtaansa, josta Foxconn oli riippuvainen). Jos investoinnista tulee totta, niin se merkitsee yhden Make In India-kampanjan tavoitteen etenemistä eli Kiinasta poissiirtymässä olevan tuotannon saamista Intiaan.

Modin vavisuttava vaalivoitto 2014 parlamentin alahuoneen vaaleissa ei ole taannut hallitukselle vapaita käsiä toteuttaa talous- ja muutakin politiikkaa oman halunsa mukaisesti. Ylähuone on edelleen Kongressipuolueen käsissä, eikä se monimutkaisen vaalitoimituksen johdosta voi edes päätyä BJP-enemmistöiseksi ennen kuin Modin hallituskauden jälkeen.

Kongressi on ottanut linjakseen vastustaa ylähuoneessa kaikkea, mitä hallitus esittää . Se onkin onnistunut olennaisesti vaikeuttamaan sekä GST-veron säätämistä että uuden maanhankintalain säätämistä ja pakottaa hallituksen merkittäviin vesityksiin mikäli se haluaa edes jotain alkuperäisistä pyrkimyksistään säilyvän.

Epäsuhta Modin lupausten ja kampanjoiden ja toisaalta saavutettujen konkreettisten tulosten välillä on lisännyt turhautuneisuutta ja uskonpuutetta siihen, että kapteeni NaMo pystyisi kääntämään Nautiluksen kurssia merkittävästi.

Epäonnistuminen talouden uudistusten läpiviemisessä pudottaisi pohjan taloudellisille ulkosuhteille asetetuilta tavoitteilta, mikä jumittaisi Intian lähtötelineisiin. Muutosvastarinnan voima ja häikäilemättömyys on varmasti yksi Siperian opetuksista, jonka voittamisen suunnitteluun käytetään pääministerin esikunnassa paljon aikaa ja teetä.

Aapo Pölhö

Kirjoittaja on Suomen Intian-suurlähettiläs.

kauppa