Indonesian markkinamahdollisuudet suomalaisyrityksille

Indonesian biljoonan euron talouden odotetaan palaavan viiden prosentin kasvuvauhtiin. Maa jatkaa investointejaan infraan. Kysyntää on uusiutuvan energian ja jätteidenkäsittelyn ratkaisuille. Indonesia on myös herännyt kyberturvallisuuden merkitykseen. Suunnittelupöydällä on todellinen megaprojekti: uuden pääkaupungin rakentaminen.

Indonesia on Kaakkois-Aasian suurin markkina, kooltaan noin biljoona euroa. 270 miljoonan ihmisen talous kiivennee pandemian jälkeen viiden prosentin kasvu-uralle, jolla se puski tasaisesti 20 vuotta ennen koronavuotta 2020. Infran rakentaminen jatkuu.

Suomalaisnäkökulmasta kiinnostavimpia ovat panostukset uusiutuvaan energiaan (Smart Energy Finland) sekä kiertotalouteen jätteenkäsittelyratkaisuineen (Bio and Circular Finland). Suomalaisyritykset ovat perinteisesti pärjänneet Indonesiassa hyvin energiantuotannossa, lastinkäsittelyteknologiassa sekä metsäteollisuuden teknologiantoimittajina.


Todellinen megaluokan projekti on uuden pääkaupungin rakentaminen, kokonaisarvoltaan 28 miljardia euroa. Siihen liittyviä tarjouskilpailuja ei ole odotettavissa vielä vuoden 2021 aikana, mutta hankkeesta välitetään informaatiota Suomeen ja valmistaudutaan muutenkin sen tuomiin mahdollisuuksiin. Indonesiassa on jo nyt kysyntää Smart City -tyyppisille ratkaisuille. Muun muassa digitalisaatioon panostetaan paljon. Samalla Indonesia on herännyt kyberturvallisuuden merkitykseen perustamalla hiljattain uuden asiantuntijaviraston (BSSN), jota kiinnostaa yhteistyö Suomen kanssa. Liittoutumattomana korkean profiilin osaajana Suomella on hyvät mahdollisuudet kehittää Indonesian kyberturvallisuutta, kun myös yritykset lisäävät hankintojaan (Digital Trust Finland).


Indonesian hallitus pyrkii määrätietoisesti liiketoimintaympäristön parantamiseen, nostamaan maan työvoiman osaamistasoa sekä houkuttelemaan kansainvälisiä suoria investointeja. Näihin tavoitteisiin liittyen varsinkin ammattikoulutuksen kehittämiselle on kova tarve. Kiinnostus suomalaisosaamista kohtaan on intensiivistä (Education Finland). Indonesiasta saattaa löytyä hyviä partnereita suomalaistoimijoille, mutta kiinnostus suomalaiskoulutukseen hyödynnetään parhaiten maabrändäyksessä. 


Tekstin suluissa olevat englanninkieliset termit viittaavat Business Finlandin- ja Opetushallituksen ohjelmiin, jotka ovat joko valinneet Indonesian kohdemarkkinaksi tai ovat muuten siitä kiinnostuneita.

Jari Sinkari, Suomen suurlähettiläs, Indonesia