Hongkongin suuret infrastruktuurihankkeet tarjoavat mahdollisuuksia suomalaisille kestävän kaupunkikehityksen ratkaisuille

Hongkongin suuret infrastruktuurihankkeet tarjoavat mahdollisuuksia suomalaisille kestävän kaupunkikehityksen ratkaisuille

Hongkongin monet uudet infrastruktuuri hankkeet tarjoavat mahdollisuuksia suomalaisille innovatiivisille ja ympäristöystävällisille ratkaisuille.

Kuva Honkongin SKYCITYistä

Hongkongin hallinto ja hongkongilaiset edelläkävijä yritykset panostavat kestävään kaupunkikehitykseen

Osana älykästä kaupunkikehitystä Hongkongin hallinto sijoittaa infrastruktuurin kehittämiseen yli 100 mrd. HKD:a tulevina vuosina (15 mrd EUR vuosittain). Yhteensä julkisten ja yksityissektorin infrastruktuurihankkeiden arvo tulee nousemaan noin 300 mrd HKD:iin vuodessa. Julkisissa hankkeissa ilmastokestävyys pyritään ottamaan huomioon. Yleisesti Hongkongin hallinto pyrkii säätelemään mahdollisimman vähän. Ajatuksena on, että yritykset ottavat päävastuun muutoksesta. Hongkongilaiset suuryritykset, jotka toimivat laajasti myös Kiinan ja Aasian markkinoilla, ovat ymmärtäneet kestävien ratkaisujen kasvavan merkityksen yritystoiminnassa ja huomioivat ilmastokestävyyden infrastruktuurihankkeissa.

Hongkongin suuret infrastruktuurihankkeet ja niiden tarjoamat liiketoimintamahdollisuudet

Hongkongin suurin rakennushanke lähivuosina, jonka arvo on 624 mrd HKD (n. 60 mrd EUR), tulee olemaan 1000 hehtaarin tekosaaren /-saarien rakentaminen kaupungin keskustan ja Lantaun (https://www.lantau.gov.hk/en/lantau-tomorrow-vision/index.html(Linkki toiselle verkkosivustolle)) saaren välille. Hankkeen on määrä olla hiilineutraali. Tarjouskilpailu alueen kehittämisestä on meneillään ja mukana on ainakin yksi eurooppalainen yritys, jonka tarjoukseen Hongkongin Nordic Innovation House (https://www.nordicinnovationhouse.com/hongkong(Linkki toiselle verkkosivustolle)) pyrkii saamaan mukaan myös Pohjoismaisia kestävän kaupunkikehityksen ratkaisuja.

Myös muita suuria rakennushankkeita on valmisteilla, mm. East Kowloonin alueen rakennuspinta-ala on tarkoitus kaksinkertaistaa. Uusilla alueilla kuten East Kowloonissa rakennusvaatimuksiin tulee sisältymään vihreä suunnittelu, älykkäät vesimittarit, sähköautojen latauspaikat ja reaaliaikaisen parkkipaikkatiedon tarjoaminen.

Hongkongin kansainvälinen lentokenttä (HKIA) oli maailman toiseksi vilkkain pandemiavuonna 2020 ja vilkkain vuotta aiemmin 2019, kun matkustajaliikennettä oli normaalisti (ACI). Osana ns. Greater Bay Area –alueen integraatiokehitystä Hongkong pyrkii edelleen vahvistamaan asemaansa kansainvälisen lentoliikenteen solmukohtana. Hongkongin lentokentän (HKIA) kolmas kiitorata tullaan tilaamaan vuona 2022 ja sen on määrä valmistua vuonna 2024. Lentokentänlaajennukseen liittyy myös logistiikkakeskus, jonka myötä lentorahdin määrä on tarkoitus nostaa 9 milj. t / vuosi, on määrä valmistua vuonna 2023. Lentokentän lähelle North Lantaun alueelle rakennetaan lisäksi uutta liike- ja viihdekeskusta SKYCITYä (https://www.skycityhongkong.com/en(Linkki toiselle verkkosivustolle)) vuosina 2021-2027. (New World Development vastaa tästä hankkeesta.). Osa Greater Bay Area –integraatiota Hongkongin lentokentältä lähtevän Macaoon ja manner-Kiinan Zhuhaihin johtavan sillan tekosaarille rakennettaan tiloja lentorahtia varten sekä automatisoituja pysäköintilaitoksia matkustamisen helpottamiseksi Macaon ja manner-Kiinan puolelta. Nämä kaikki on tarkoitus linkittää HKIA:iin automatisoidulla junalla. Osana koko laajaa infrastruktuurihanketta Lantaun saaren pohjoisosasta on tarkoitus kehittää hiilineutraali yhteisö.  Hongkongin lentokenttä on lisäksi saanut hallinnoitavakseen Kiinan puolella sijaitsevan Zhuhain lentokentän. (Silta Hongkongista Macaon kautta Zhuhaihin lähtee Hongkongin lentokentältä.). Zhuhain kentästä kaavaillaan Hongkongin kentän neljättä kiitorataa, josta lähtisivät koneet erityisesti manner-Kiinan ns. tier2- ja tier3 -kaupunkeihin.

Hongkong on kiinnostunut saamaan lisää eurooppalaisia yrityksiä mukaan infratruktuurihankkeisiin alueella, erityisesti kestävän kehityksen näkökulmasta.

Yksityissektorin infrastruktuuripanostuksesta esimerkkinä yllä mainitun Skycity-hankkeen lisäksi paikallinen raideliikenneyhtiö MTR tulee seuraavan kymmenen vuoden aikana laajentamaan Hongkongin raideliikenneverkostoa ja rakentamaan asemien yhteyteen kiinteistöjä yhteensä 100 mrd HKD arvosta.

Pääkonsuli Johanna Karanko, Hongkong