EU on Iranille tärkeä kauppakumppani

Pakotepolitiikasta huolimatta Iranissa käydään kauppaa, ja EU on Iranille tärkeä kauppakumppani. Suomen Teheranin-edustuston järjestämään Team Finland -tiedotustilaisuuteen osallistuneet liike-elämän edustajat uskovat, että maa pääsee vähitellen eroon eristyksestään. Kun Iranin pakotteista aikanaan päästään eroon, avautuvat Iranissa houkuttelevat markkinat myös suomalaisyrityksille.

Kuva: arash_rk, Flickr.com, ccby 2.0 Kuva: arash_rk, Flickr.com, ccby 2.0

Suomen Teheranin-edustusto järjesti ensimmäisen Team Finland -tiedotustilaisuuden Teheranissa lokakuussa. Kohderyhmänä olivat iranilaiset liike-elämän edustajat, joilla on jo yhteyksiä suomalaisyrityksiin. Tavoitteena oli jakaa ajankohtaista tietoa Suomen taloudesta ja talousnäkymistä, esitellä Team Finland -toimintaa Iranissa ja kuulostella iranilaisen yritysmaailman tunnelmia maan uusista tuulista.

Tilaisuuteen saapui kaikkiaan 40 liikemiestä ja -naista, valtaosa Teheranista. Lisäksi paikalla oli iranilaisia yritysjohtajia kouluttava yksityinen Iranian Business School.

Pakotepolitiikasta huolimatta kauppaa käydään Iranissa ja EU-maidenkin tuotteita päätyy markkinoille, useimmiten kolmansien maiden kautta. Liikemiespiirit Iranissa ovat optimistisia maan poliittisesta kehityksestä ja uskovat maansa vähitellen pääsevän eroon eristäytyneisyydestään. Kun Iranin ja lännen vuoropuhelussa edistytään ja pakotteista aikanaan päästään eroon, avautuvat Iranissa houkuttelevat markkinat.

Viimeisen kuuden vuoden aikana Suomen ja Iranin välinen kauppavaihto on supistunut tasaiseen tahtiin. EU:n pakotteiden myötä suunta on ollut sama muilla EU-mailla. Vuoden 2006 tasosta Suomen viennin arvo Iraniin on laskenut noin 75 prosenttia saavuttaen 50 miljoonaan euron tason viime vuonna. Suomen tuonnin arvo Iranista on puolestaan laskenut 9 miljoonasta (2006) eurosta viime vuoden 3 miljoonaan euroon.

Tilastot eivät kuitenkaan kerro koko totuutta maidemme välisestä kauppavaihdosta, sillä valtaosa suomalaistuotteista päätyy Iraniin kolmansien maiden, yleisimmin joko Yhdistyneiden arabiemiirikuntien tai Turkin kautta. Näin ollen Suomen ja Turkin ja Suomen ja Arabiemiirikuntien kauppatilastot saattavat sisältää myös Iraniin päätyviä tuotteita. Ongelmana erityisesti kone- ja laitehankintojen osalta on, että korjaus- ja huoltopalvelu ei toimi eikä varaosien saanti Iraniin aina onnistu silloin, kun kauppaa käydään kolmansien maiden välityksellä.

Pakotepolitiikasta huolimatta EU on Iranille tärkeä kauppakumppani. Monet EU-maat ovat onnistuneet laajentamaan tuotevalikoimiaan Iranissa ja erityisesti eurooppalaisia kulutushyödykkeitä päätyy Iranin markkinoille yhä enemmän. Iranin hallitusvaihdoksen myötä EU:n ohella monet muut maat tähyilevät nyt entistä tiiviimmin Iraniin. Samalla iranilaiset liikemiesvaltuuskunnat tekevät jo tunnustelumatkoja sekä EU:n alueelle että muualle.

Toive suomalaisyritysten paluusta Iraniin

Edustuston Team Finland -tilaisuudessa oli edustettuina suomalaisia yrityksiä monelta alalta. Odotetusti keskusteluissa päällimmäisenä tuli esille toive suomalaisyritysten paluusta Iraniin.

Markkinat Iranissa ovat valtavat. Talouden alamäestä huolimatta Iranissa on merkittävä ja vauras väestönosa ja yhä ostovoimainen, joskin supistuva, keskiluokka. Iranilaisten kulutustottumukset ovat länsimaiset.

Iranin 75-miljoonan kuluttajan markkinat tarjoavat mahdollisuuksia, paitsi kansainvälisille suuryrityksille, myös pienille ja keskisuurille yrityksille. Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa suomalaisia hygieniatuotteita valmistava perheyritys, joka on ryhtynyt myymään tuotteitaan iranilaisiin valintamyymälöihin ja apteekkeihin. Suomalaistuotteille riittää kysyntää ja tuotteiden ekologisuutta, puhtautta ja korkeaa laatua arvostetaan.

Samoin iranilaisarvioiden mukaan suomalaisille tekstiiliteollisuuden koneille ja laitteille riittäisi kysyntää Iranissa. Suomesta tuodaan jo kolmeen iranilaiseen tehtaaseen peitteiden ja huopien valmistukseen tarkoitettuja laitteita. Puuvilla tuodaan Intiasta. Kysyntää saattaisi suomalaiskoneille löytyä enemmänkin. Niin ikään suomalainen automaatiotekniikka kiinnostaa Iranissa.

Hirsitaloja myyvän iranilaisedustajan mukaan suomalaisille hirsitaloille riittäisi niin ikään kysyntää Iranin vuoristoseuduilla, jonne trenditietoiset iranilaiset rakentavat kilvan hulppeita loma-asuntojaan.

Iranissa olisi kiinnostusta myös suomalaiselle puutavaralle ja metsäteollisuuden tuotteille sekä paperille ja paperiteollisuuden tuotteille.

Kaupan ohella kannattaisi harkita myös kulttuurivientiä Iraniin. Esimerkiksi suomalaisen muotoilun esittely iranilaisyleisölle saattaisi avata ovet suomalaisten design-tuotteiden viennille Iraniin. Italialaiset, tanskalaiset, saksalaiset ja ranskalaiset design-tuotteet ovat jo löytäneet uskollisen asiakaskuntansa Iranissa.

Nokian vetäytymistä Iranin markkinoilta pahoitellaan, sillä Iran on perinteisesti vahva Nokia-maa. Noin 70 prosenttia kännyköistä on yhä Nokiaa, joskin älypuhelinmarkkinoilla aasialaiset ovat vallanneet markkinat.

Iranin laaja rakennusteollisuus kaipaa suomalaisia hissejä ja liukuportaita. Koneen maine on vankkumaton ja Koneen hissejä näkeekin tämän tästä Teheranin loisteliaissa pilvenpiirtäjissä. Useimmiten iranilaiset rakennusalan yritykset ovat hankkineet ne välikäsien kautta Dubaista.

Iranilaisyritykset etsivät myös investointikohteita ulkomailta ja Suomi nähdään vakaana ja varmana sijoituskohteena.

Muutokset Iranin poliittisessa ilmapiirissä heijastuvat liike-elämään. Liikemiespiireissä ollaan entistä toiveikkaimpia ja uskotaan, että maa pääsee vähitellen eroon eristyksestään. Uuden hallituksen talousasiantuntemukseen ollaan luottavaisia.

Harri Kämäräinen