Etelä-Kiinaan kätilöidään maailmanluokan Greater Bay -aluetta

Kiinan keskushallinto valmistelee suunnitelmaa Kantonin maakunnan eteläisten kaupunkiklusterien kehittämiseksi. Tavoitteena on luoda kokonaisuus, jossa Hongkongin ja Macaon vahvuudet nivottaisiin laajempaan alueelliseen kehitysnäkymään. Syntyvän "Greater Bay Arean" esikuvina nähdään San Franciscon ja Tokion lahden talousalueet.

Runkosuunnitelman on määrä valmistua lokakuuhun mennessä.Kantonin maakunnassa markkinoidaan ulkomaisille yrityksille keihäänkärkinä kolmea erityispilottialuetta, joille etabloituja saa porkkanoina alhaisemman verokannan sekä yritykselle että sen avainhenkilöille.

Etelä-Kiinan Helmijoen suiston suurkaupungeista halutaan muodostaa talousalue, jolla olisi maailmanlaajuista vetovoimaa. Kuva Shenzhenistä, Etelä-Kiinan ICT-dynamosta.

Teksti perustuu Kiinan ulkoministeriön järjestämään kesäkuiseen opintomatkaan, investointipankin katsaukseen sekä medialähteisiin.

Kiinan pääministeri Li Keqiang mainitsi hallituksen maaliskuisessa työraportissa, että keskushallinto edistää talousyhteistyötä manner-Kiinan sekä Hongkongin ja Macaon välillä. Keskeisen välineen muodostaa valmisteilla oleva Guangdong-Hongkong-Macao –suunnitelma alueelle, joka erityishallintoalueiden lisäksi käsittää yhdeksän Kantonin maakunnan metropolia. Tätä 11 kaupunkitaloutta käsittävää klusterikokonaisuutta kehitettäisiin niin, että Hongkongin ja Macaon erityisvahvuudet ”hyödyttäisivät koko Kiinan taloutta ja sen avautumista”.

Pääministerin lupaaman suunnitelman taustalla nähdään Guangdongin maakunnan parin vuoden takainen aloite, joka sisällytettiin viime vuonna (2016) hyväksyttyyn Kiinan kolmanteentoista viisivuotissuunnitelmaan.

Suunnitelmalla nähdään useita tavoitteita. Se ohjaisi Helmijoen suiston manner-Kiinan puoleiset kaupungit yhteistyöhön ja nivoisi Hongkongin ja Macaon taloudet tiiviimmin niitä ympäröivään Kantonin maakuntaan. Samalla alueen statusta nostettaisiin Greater Bay –markkinointitermillä muun maailman tietoisuuteen - esikuvina San Fransiscon ja Tokion lahden alueet.

Maailmanpankin Itä-Aasian kaupungistumista käsitellyt raportti parin vuoden takaa totesi, että Helmijoen suiston kaupunkialue on ohittanut Suur-Tokion maailman väkirikkaimpana yhtenäisenä kaupunkialueena. Siihen luetaan Hongkongin ja Macaon lisäksi Kantonin maakunnan kaupungeista kokojärjestyksessä: Guangzhou (Kanton), Shenzhen, Foshan, Donguan, Huizhou, Zhongshan, Jiangmen, Zhuhai ja Zhaoqing.

Yhtenäisyydellä on kuitenkin toistaiseksi ollut rajansa. Muun muassa eurooppalaisen kauppakamarin Etelä-Kiinan jaoston edustajat mainitsivat viime vuonna, etteivät alueen kiinalaiskaupungit tee varsinaista elinkeinopoliittista yhteistyötä, vaan kilpailevat usein keskenään havitellessaan sijoituksia ja uutta liiketoimintaa. Yhtenä konkreettisena osoituksena ovat lentokentät, joita löytyy lähes joka kaupungista; välillä hyvinkin lyhyen välimatkan päässä toisistaan.

Nyt yhteistyön kehitystä pyritään valvomaan korkeimmalta taholta, sananmukaisesti. Hongkongin 20-vuotispäivänä 1. heinäkuuta järjestettiin allekirjoitustilaisuus, jossa taloussuunnittelusta vastaavan superministeriö NDRC:n (kansallinen uudistus- ja kehityskomissio), Kantonin maakunnan sekä Hongkongin ja Macaon erityishallintoalueiden johtajat sitoutuivat kehittämään aluetta presidentti Xi Jinpingin todistaessa tilaisuutta läsnäolollaan.

Runkosuunnitelman (”blue print”) oletetaan valmistuvan NDRC:n johdolla lokakuuhun mennessä.

Talousalueella on jo työnjakoa

Kun Hongkong ja Macao otetaan laskuihin mukaan, alueen kaupunkikeskittymän väkimäärä on yhteensä 66-68 miljoonaa - hieman suurempi kuin Iso-Britannian väestö. Se vastaa viittä prosenttia Kiinan väkiluvusta, mutta kerää 1,4 biljoonan USA:n dollarin tuotoksella bruttokansantuotteesta yli 12 prosenttia. BKT henkeä kohti on 2,6-kertainen Kiinan keskiarvoon verrattuna. Alueen laajuus on 56000 neliökilometriä vastaten suuruudeltaan Kroatian pinta-alaa.

Investointipankki Mizuho arvioi, että alueen kaupunkitaloudet ovat toisiaan täydentäviä, eli master plan –ajattelussa on järkeä; tosin pankki muistuttaa, että markkinavoimilla tulisi olla merkittävä rooli tulevaisuuden vahvuuksien seulonnassa.

Shenzhen tunnetaan Kiinan ICT-teollisuuden dynamona, ja Donguan merkittävänä kokoonpanoteollisuuskeskittymänä, joka (edelleen) tuottaa vajaan kolmanneksen maailman leluista, viidenneksen tietokoneista ja kymmenesosan urheilukengistä. Esimerkiksi ICT-jätti Huawei on jo useamman vuoden hyödyntänyt Shenzhenin ja Donguanin vahvuuksia optimoidessaan omaa suunnittelu- ja kokoonpanotoimintaansa. Hongkong on maailmanluokan rahoituskeskus ja Macaon turismi- ja kasinokeskittymä tahkoaa moninkertaista liikevaihtoa Las Vegasiin verrattuna. Alueella on kolme satamaa, jotka ovat maailman kymmenen vilkkaimman rahtisataman joukossa. Hongkongin lentokenttä on maailman vilkkain lentorahdin solmukohta.

Hongkongin ja Shanghain sekä Hongkongin ja Shenzhenin pörssien väliset ”käytävät” (stock connect) sekä heinäkuun alussa avattu Hongkong – Kiina joukkovelkakirjakäytävä (bond connect) tuovat alueelle merkitystä Kiinan rahoitusmarkkinoiden avautumisessa ulkomaisille sijoittajille. Kantonin maakuntaan tulevista sijoituksista kolme neljännestä ja ulkomaankaupastakin vielä yllättävän suuri osa – noin kolmannes - kulkee Hongkongin kautta (luvut vuodelta 2015).

Greater Bay -synergioiden hyödyntäminen edellyttää toimia muun muassa liikenneinfran parantamiseksi. Tunnetuin hankkeista on Hongkongin, Zhuhain ja Macaon yhdistävä maailman pisin vedenpäällinen silta (55 km), jonka odotetaan valmistuessaan katalysoivan yhteydenpitoa ja liiketoimintaa Helmijoen itä- ja länsirannan välillä. Silta on rakenteena valmis vuoden loppuun mennessä, mutta siihen liittyvät kulunvalvonta- ja turvallisuusjärjestelmät ottavat vielä lisäaikaa eikä käyttöönottoaikaa ole vielä kerrottu.

Greater Bay -alueen tiivistymisen symbolina pidetään 55 kilometriä pitkää Hongkong-Zhuhai-Macao-siltaa, joka lyhentää matka-aikaa Helmijoen suiston itä- ja länsirannan välillä. Rakennelma on valmis vuoden loppuun mennessä, mutta kulunvalvonta- ja muiden tukijärjestelmien asentamisen vuoksi tarkkaa käyttöönottoaikaa ei vielä ole ilmoitettu.

Pelkät sillat eivät vielä myöskään riitä, vaan kaupunkien on kehitettävä yhteistä joukkoliikennettä ja muuta yhteissuunnittelua, jotta talousalue muuttuisi paperilta todellisuudeksi.

Toisena pullonkaulana nähdään  lahjakkuuksien houkuttelu. Klusterin vähemmän tunnetuimmista kaupungeista puuttuu kansainvälisiä kouluja samoin kuin ulkomaalaisille soveltuvia terveyspalveluita. Osittain tätä helpottaa liikkumisen sujuvoituminen. Kiinteistösijoittajat odottavat (innolla) hintojen nousua syrjäisemmissä kaupungeissa Helmijoen länsirannalla, kun yhteydet muun muassa Szhenzhenin työssäkäyntialueelle paranevat. Kiinteistöalan ennustajat arvioivat myös, että osa hongkongilaisista innostuisi muuttamaan halvempien neliöiden perässä Macaon lähelle manner-Kiinan Zhuhaihin, jossa sijaitsee Hengqinin erityistalousalue, ja jonka väkiluvun kaavaillaan nousevan runsaassa vuosikymmenessä alle 10 000:sta 280 000:een.

Matkalla pilottisalueilla

Kiinan ulkoministeriö järjesti Hongkongissa toimiville pääkonsuleille maakuntamatkan kesäkuussa. Kohteina olivat Kantonin provinssin kolme pilottierityistalousaluetta: Shenzhenin Qianhai, Guanzhoun (Kantonin) Nansha ja Zhuhain Hengqin. Jokaisessa ulkomaisille yrityksille luvataan alhaista verokantaa sekä yrityksille että niiden avainhenkilölle (15 % molemmille). Aloitteleville yrityksille mainostetaan monenlaisia kiihdytyspalveluita. Erityisvarastoihin liittyvät järjestelyt (bonded warehouses) takaavat tavaran liikkumisen tullitta.

Pilottialueet tarjoavat verohelpotuksia ja muita etuja. Shenzhenin Qianhain tarjooma pähkinänkuoressa.

Shenzhenissä (Qianhai) on tarjolla startup-yrittäjille myös asuntolapaikkoja, joilla pystyy kohtuullistamaan kaupungin korkeita asumiskustannuksia. Zhuhaissa (Hengqin) yritetään kehittää oikeudellista liiketoimintaympäristöä, jotta se olisi houkuttelevampi ulkomaisille yrityksille.

Tutustumismatkan päänarratiivina oli esitellä, kuinka nopeasti Kantonin maakunta on kehittynyt, ja kuinka kunnianhimoisia sen tulevaisuuteen kurottavat (infra)hankeet ovat. Esimerkiksi Guangzhoun (Kantonin) kaupungin pääsatama Nanshan erityistalousalueella on kiivennyt konttisatamien maailmanlistalla kymmenennestä seitsemänneksi vain kahdessa vuodessa, ja sillä on edelleen vankat laajentumissuunnitelmat.

Maakuntamatkan yksi mielenkiintoisimmista havainnoista oli, kuinka presidentti Xi Jinpingin Belt and Road –aloite (BRI) on muokannut alueen päättäjien puhenuotteja ja maailmankuvaa vain parissa vuodessa. Opintomatkan alustajat kertoivat useista hankkeista tiivistää yhteistyötä Kaakkois-Aasiaan, Afrikkaan ja Etelä-Amerikkaan asti. Suunnitelmia tukee maakunnan oma silkkitierahasto (Silk Road Fund), jonka pääomat ovat erillään kansallisesta rahastosta. Yhteydet Eurooppaan mainittiin sivulauseissa.

Kantonin maakunnan pilottitalousalueiden annista tarjottin pääkonsuleiden maakuntamatkalla ainostaan maistiainen. Etabloitumisetujen soveltuminen yksittäisten yritysten tarpeisiin pitäisi kartoittaa huomattavasti perusteellisemmalla seulonnalla. Edustuston tietojen mukaan suomalaisyrityksiä pilottialueilla toimii toistaiseksi ainakin Wärtsilä Nanshassa (Shanghain yhtiönsä kautta).

Alueen mahdollisuuksia kannattaa kuitenkin tarkkailla. Kantonin provinssi on sadan miljoonan asukkaansa voimin Kiinan väkirikkain, ja keikkunut jo yli 25 vuotta maakuntien ykkösenä sekä bruttokansantuotteen kokonaismäärällä että asukasta kohti laskettuna. Kun Kiinan talous muuttuu kuluttajavetoisemmaksi, on oletettavaa, että sen suhteellinen merkitys kasvaa sekä kohdemarkkinana että sijoituksia houkuteltaessa. Finpro/InvestinFinland on vastannut tähän signaaliin käynnistämällä rekrytoinnin Shenzheniin sijoitettavasta asiantuntijasta.

Lisätietoa:

Karttalinkki Greater Bay -alueeseen (SCMP:n sivulla):

https://cdn2.i-scmp.com/sites/default/files/images/methode/2017/06/04/ec9e531e-48fe-11e7-935d-dac9335a3205_image_hires_173106.jpg(Linkki toiselle web-sivustolle.)

Vertailua 11 Greater Bay Arean kaupunkitalouden välillä; mm. BKT; asuntoneliöiden hinnat (China Daily:n sivulla)

http://www.chinadaily.com.cn/hkedition/2017-07/02/content_29963233.htm(Linkki toiselle web-sivustolle.)

Yleiskuvaukset Kantonin maakunnan pilottitalousalueista:

Shenzhenin Qianhai:
http://qhsk.china-gdftz.gov.cn/en/fta/201507/t20150701_18141290.html(Linkki toiselle web-sivustolle.)
Guangzhoun Nansha: http://www.gzns.gov.cn/pub/nszmsyq_en/about/201503/t20150308_155616.html(Linkki toiselle web-sivustolle.)

Zhuhain Hengqin:
http://en.hengqin.gov.cn/Env/wiih/why_list.shtml(Linkki toiselle web-sivustolle.)