Bisnes kukoistaa Australian Pohjois-territoriossa

Pohjois-territorio (Northern Territory) on Australian nopeimmin kasvava talousalue. Pelkästään alueen LNG-investoinnit ovat kymmeniä miljardeja dollareja. Suomalaisyrityksille mahdollisuuksia avautuu erityisesti mineraaliteollisuudessa sekä infrastruktuurin suunnittelussa ja rakentamisessa.

Australian Pohjois-territorion talous kasvaa voimakkaasti. Alueen infrastruktuuri elää tästä johtuen voimakasta murrosvaihetta. Australian Pohjois-territorion talous kasvaa voimakkaasti. Alueen infrastruktuuri elää tästä johtuen voimakasta murrosvaihetta. Kuva: express000(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan), Flickr.com, ccby2.0

Australian pienimmän osavaltion, Pohjois-territorion talouskasvu on vankkaa. Se jatkuu seuraavat vuodet – ellei peräti vuosikymmenet – hyvällä, lähes viiden prosentin vauhdilla. Pohjois-territorio on kooltaan paradoksaalinen. Se on maantieteellisesti valtava, neljä kertaa suurempi kuin Suomi, mutta samalla asukasmäärältään pienin, noin Tampereen luokkaa.

Australian osavaltioista Pohjois-territorio on kuitenkin dynaamisin yhdessä Länsi-Australian kanssa. Molempien tausta on sama, sillä ne ovat luonnonvaroiltaan erittäin rikkaita. Länsi-Australian valtti on rautamalmi, kun taas Pohjois-territorion rikkaudet perustuvat mittaamattomiin nesteytetyn maakaasun varantoihin (liquified natural gas, LNG). Myös muiden mineraalien kuten uraanin, harvinaisten maametallien, tungstenin ja zirconin osalta Pohjois-territorion esiintymät ovat erittäin runsaat.

Luonnonvarat käyttöön miljardiprojektein

Suomen Canberran suurlähetystö osallistui hiljattain EU-maille järjestettyyn Trade&Investment-missioon, jossa oli mahdollisuus tutustua laajasti alueen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Päällimmäiseksi tuntumaksi jäi ”New Frontier”-asetelma, jossa uudella rajamaalla luodaan miljardiprojekteja alueen mineraalivarantojen hyödyntämiseksi.

Mukana onkin suuria toimijoita esimerkiksi Japanista ja Ranskasta. Alueen vienti Japaniin on suurempaa kuin Kiinaan, jonka esiinmarssi on vasta alkamassa. ConocoPhillips-energiayhtiötä sekä Darwinissa sijaitsevaa merijalkaväen koulutustukikohtaa lukuun ottamatta Yhdysvallat loistaa sen sijaan poissaolollaan.

Ichtys-kaasuprojekti on suurin yksittäinen hanke Pohjois-territoriossa. Sitä vetävät japanilainen Inpex ja ranskalainen Total. Investointi kattaa 34 miljardia dollaria (noin 26 miljardia euroa), ja sen ikäjänteeksi arvioidaan 40 vuotta. LNG-tuotanto alkaa vuonna 2016, jolloin sen osuus Australian BKT:stä on prosenttiluokkaa ja Japanin kokonaisenergiatarpeesta noin 10 prosenttia.

Suomalaisille monia mahdollisuuksia

Suomalaisyrityksille Pohjois-territorio voi tarjota lukuisia kiintoisia liiketoimintamahdollisuuksia. Näitä on erityisesti mineraalien hyödyntämiseen liittyvissä jättihankkeissa. Projekteista johtuen myös alueen infrastruktuuri elää voimakasta murrosvaihetta. Satamat ja muu teollisuuden sekä yhdyskuntien logistiikka tarjoavat suunnittelijoille ja rakentajille mittavia mahdollisuuksia.

Suomalaisyrityksistä esimerkiksi Kone-yhtymä on ollut aktiivinen alueen rakennusmarkkinoilla jo pitkään. Pääkaupunki Darwinin arvioidaan kasvavan 50 prosenttia seuraavan kahden vuosikymmenen kuluessa. Myös vesi- ja jätehuoltotekniikka sekä cleantech yleisesti tarjoavat erinomaisia mahdollisuuksia.

Pohjois-territorion, kuten koko Australian, etu moniin Aasian maihin verrattuna on sen bisneskulttuuri. Se on liiketavoiltaan tavanomainen länsimainen toimintaympäristö, jossa kielenä on ”bad englishin” sijasta hyvätasoinen Australian englanti. Kuten muuallakaan Australiassa, korruptio ei ole merkittävä ongelma.

Haittapuoliakin löytyy

Ulkomailta muuttavalle henkilölle asuminen Pohjois-territoriossa voi osoittautua haasteelliseksi. Alueen päivittäiset lämpötilat ylittävät talvellakin 30 astetta, ja kuumankostea ilma on merkittävä ongelma kesäkuukausina.

Liikenneyhteydet kulkevat lentoteitse lähes yksinomaan Australian isojen kaupunkien kuten Brisbanen, Sydneyn ja Perthin kautta. Muualle maailmaan ei suoria lentoyhteyksiä juuri ole. Tätä voidaan pitää merkittävänä puutteena yritysten toimintaedellytyksiä ajatellen, sillä sekä Jakarta että Singapore olisivat vain lyhyen lentomatkan päässä.

Juha Parikka