Belgian satamat ovat portti kansainvälisille markkinoille

Belgian pohjoisosassa Flanderissa sijaitsevat satamat ovat keskeisellä asemallaan täydellinen solmukohta Euroopan markkinoille: 60 % Euroopan ostovoimasta on 500 kilometrin säteellä Flanderista. Tärkeitä painopistealueita Belgian satamissa ovat digitalisaatio, teknologia, energiasiirtymä ja vihreä siirtymä.

Antwerpen-Brugge, Euroopan 2. suurin satama

Antwerpen-Brugge on lähes 300 miljoonan tonnin vuosittaisella kuljetuksellaan Belgian suurin ja tärkein satama. Euroopan isoin öljy- ja kemikaaliklusteri sijaitsee Antwerpen-Bruggessa, minkä lisäksi se on maailman tärkein kahvinkuljetussatama. Vuonna 2022 satamassa käsiteltiin konttiliikennettä 13,5 miljoonan TEU:n verran, mikä on 13. eniten koko maailmassa. Satama sijaitsee Euroopan sydämessä, mikä tekee siitä ihanteellisen paikan yrityksille, jotka haluavat laajentua eurooppalaisille markkinoille.

Antwerpen-Bruggen satama on sitoutunut kestävyyteen ja ympäristöystävällisyyteen. Satama tavoittelee ilmastoneutraaliutta vuoteen 2050 mennessä ja pyrkii olemaan Euroopan vastuullisin satama-alue talouden, yhteiskunnan ja ympäristön näkökulmasta. Antwerpen-Bruggen satamassa on laaja teollisuus- ja logistiikkayritysten ekosysteemi, joka tekee siitä ihanteellisen keskuksen uusiutuvalle energialle. Satama on keskeisessä roolissa myös Belgian uudistetussa vetystrategiassa. Tällä hetkellä Antwerpen-Bruggen satamassa tutkitaan mahdollisuuksia projektille, joka koskisi vihreän vedyn maahantuontia, muuntamista ja jakamista. Satamassa sijaitsee Nextgen –alue, joka on kiertotalouden yritysten globaali keskus. Strategisella paikalla satamassa sijaitsevalle alueelle etsitään tällä hetkellä innovatiivisia, teollisia toimijoita, jotka keskittyvät kiertotalouteen ja energiasiirtymään.

Antwerpen-Bruggen satama-alueen tehokkuutta ja vastuullisuutta on kehitetty merkittävästi viime vuosikymmeninä erityisesti IT:n ja teknologian aloilla. Satama profiloituu innovaatioalustana uusille teknologioille, ja se toimii yhteistyössä niin julkisten kuin yksityisten toimijoiden kanssa luodakseen ”tulevaisuuden sataman”. Satamaa on pyritty digitalisoimaan esimerkiksi droonien, tekoälyn sekä sensoriohjatun riskien- ja laadunhallinnan avulla. Teknologiaa kehitetään yhteistyössä erilaisten startupien ja kasvuyritysten kanssa. Tämä voi avata mahdollisuuksia myös suomalaisille yrityksille ja startupeille yhteistyökumppanuuksiin niin digitalisaation kuin älysatamien osalta.   Satamassa on jo kokemusta suomalaisesta osaamisesta, sillä Nokia toimii sataman kumppanina 5G-verkkojen käyttöönotossa.  

Oostenden ja Ghentin satamat

Oostenden satama on monipuolinen lyhyempien merikuljetusten satama. Satama sijoittuu Euroopan vilkkaimmalle merenkulkualueelle, ja satamasta on hyvät yhteydet Flanderin alueen tiheään moottori- ja rautatieverkostoon.

Myös Oostenden satamassa kestävyys ja uudet energiamuodot ovat tärkeässä asemassa. Satama on keskeinen tukipilari merkittävässä offshore-merituulivoimateollisuudessa, ja se toimii solmukohtana Pohjanmeren merituulivoimalaitosten rakentamisessa ja ylläpidossa. Merituulivoiman lisäksi niin kutsuttuun sinisen talouden alueeseen kuuluu myös vuorovesienergia, vesiviljely, meriyhteydet ja rannikonsuojelu. Myös vetyteknologian osalta on lisääntyviä mahdollisuuksia: satamassa rakennetaan vetyvoimalaitosta, jonka on tarkoitus valmistua vuonna 2025.  

Ghentin satama, joka on osa North Sea Port -satamaa, erottuu laadukkaalla infrastruktuurillaan ja keskeisellä sijainnillaan. Se on lähellä suuria markkina-alueita Ranskassa, Alankomaissa ja Saksassa.

Ghentin satama on merkittävä erityisesti biotekniikan alalla. Satamassa sijaitsee yksi Euroopan suurimmista biotekniikkaklustereista. Tämän lisäksi North Sea Portissa, johon Ghentin satama kuuluu, sijaitsee Benelux-maiden suurin vetykeskus. Satama tavoittelee vedyn tuottamista entistä vihreämmin aurinko- ja merituulivoiman avulla. Suomalaisyrityksille mahdollisuuksia voi löytyä erityisesti vetyteknologian ja uusiutuvan energian alalla.

Liègen satama, Euroopan 3. suurin jokisatama

Liègen satama sijaitsee Belgian eteläosassa Valloniassa, ihanteellisella paikalla Euroopan tiiviimmän tie-, rautatie- ja jokiverkoston solmukohdassa, lähellä Alankomaita, Saksaa ja Ranskaa. Satamasta on suora yhteys Antwerpen-Bruggen ja Rotterdamin satamiin. Liègen satamassa on 32 satama-aluetta, jotka sijaitsevat Maas-joen ja Albert-kanavan varrella. Nämä alueet kattavat yhteensä 370 hehtaaria. Liègen kaupungissa sijaitsee myös Euroopan 5. suurin rahtilentokenttä.

Liègen satamassa toimii satoja erikokoisia yrityksiä, ja satama tekee yhteistyötä niin julkisen kuin yksityisen sektorin toimijoiden kanssa. Satamassa sijaitsee Liège Trilogiport, joka on multimodaalinen logistiikka-alusta. Trilogiportin keskeisenä tavoitteena on tarjota mahdollisuuksia yrityksille, jotka haluavat hyödyntää niin vesiväyliä sekä suuria eurooppalaisia jakelukeskuksia.

Teksti: Sanna Antila, korkeakouluharjoittelija

Lisätietoja: Suomen suurlähetystö, Bryssel