Does the message get through? : Development communications amidst global challenges and polarized discussion
Evaluoinnissa analysoitiin ulkoministeriön kehitysviestinnän vaikuttavuutta ja sitä, kuinka hyvin se saavuttaa suomalaisen yleisön ja lisää globaalien kehityskysymysten näkyvyyttä. Tarkastelu kohdistui myös sisällöntuotantoon ja sisäisen ja ulkoisen yhteistyön hyödyntämiseen sen eri vaiheissa. Evaluoinnin johtopäätös oli, että jaettu tieto saavuttaa yleisön, mutta sen näkyvyys rajoittuu lähinnä ihmisiin, jotka seuraavat kehityskysymyksiä entuudestaan. Esteitä laajemman yleisön kiinnostuksen herättämiselle ovat ammattislangin käyttö ja keskustelumahdollisuuksien vähyys verkkosivuilla, Instagramissa, Facebookissa ja fyysisistä tilaisuuksissa. Twitter-keskustelun sävy taas on voittopuolisesti negatiivista. Ministeriöstä löytyy osaajia viestinnän suunnitteluun, sisällöntuotantoon ja äänitorvena toimimiseen, mutta erilaista osaamista ei aina täysin hyödynnetä. Kehitysviestinnän yksikön palveluihin kohdistuu jatkuvasti suuri kysyntä ministeriön eri osastoilta, mikä tekee yksikön omien prioriteettien asettamisesta ja seuraamisesta vaikeaa. Toimittajien Kehitysakatemiaa arviointi piti hyvänä käytäntönä, joka auttaa luomaan ja ylläpitämään verkostoja ja suhteita lehdistöön, kun taas kansalaisjärjestöyhteistyötä voisi tiivistää. Myös naapurimaiden kehitysviestintä tarjoaa hyviä toimintamalleja, joista voisi ottaa oppia.
Download
Evaluointiraportti, Osa 1 (pdf)(Link to another website.)
Evaluation report Volume 2, Case studies (pdf)(Link to another website.)
Publisher
Ministry for Foreign Affairs of Finland
Series
Evaluation on Finland's Development Policy and Cooperation 2023:04
Permanent link on the Institutional Repository for the Government
Note
Ei edusta ulkoministeriön virallista kantaa.
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.