Finland kunde ha en framträdande roll i att lösa utvecklingsländernas utbildningskris

Finlands kompetens på utbildningsområdet är i världsklass. Det borde synas bättre i utvecklingssamarbetets prioriteringar och finansiering, föreslår en färsk utredning.

Under de senaste årtiondena har allt fler barn i utvecklingsländer fått gå i skola. Undervisningsresultaten är emellertid så dåliga att globala aktörer inom utvecklingssamarbetet, till exempel Världsbanken och Unesco, nu talar om en global utbildningskris. Om man inte lyckas åtgärda detta kommer uppskattningsvis hälften av världens barn och ungdomar att avsluta sin skolgång utan grundläggande kunskaper i att läsa och räkna 2030.

Finland representerar den andra ytterligheten med ett av världens mest ansedda skolsystem, som också långväga besökare kommer för att ta exempel av. Utredningen ”Stepping Up Finland’s Global Role in Education”, som sammanställts under ledning av ekonomie doktor Ritva Reinikka, uppmanar Finland att ta en mer framträdande roll i att lösa utvecklingsländernas utbildningskris.

”Det finns ett enormt behov av vår kompetens. Det finns ett stort intresse för Finlands expertis och det talas mycket om oss på internationella forum, men vi sitter sällan med vid de bord där det diskuteras”, konstaterar Reinikka.

Utredningen rekommenderar strategiskt samarbete under utrikesministeriets ledning och en styrgrupp bestående av olika aktörer på området. Finland bör aktivt söka sig till internationella samarbetsnätverk, till exempel Global Partnership for Education. Finansieringen borde också utökas. Utbildning borde enligt utredningen utgöra sin egen utvecklingspolitiska helhet. Man borde skapa vägar för experter på utbildningsområdet att delta i utvecklingssamarbetet och hjälpa dem att få erfarenhet av utvecklingsländer.

”Finland är en stormakt på utbildningsområdet. Om man ser till vårt undervisningssystems utmärkta resultat och globala anseende är det motiverat att göra det till ett centralt tema i utvecklingspolitiken, både vad gäller innehållet och finansieringen”, säger utrikeshandels- och utvecklingsminister Anne-Mari Virolainen.

De program där Finland genom sitt utvecklingssamarbete understött partnerländernas utbildningssystem får beröm i utredningen. Finlands långsiktiga stöd har gett upphov till betydande resultat, till exempel i Etiopien, som har hundra miljoner invånare.

”Vårt utbildningssystem bygger på lika möjligheter och på yrkeskunniga lärare. Detta väcker intresse också i de utvecklingsländer där utbildningskrisen är djupast”, säger minister Virolainen.

Utredningen offentliggjordes på torsdagen. Den har på beställning av utrikesministeriet utarbetats av en arbetsgrupp som förutom Reinikka också bestod av professor Hannele Niemi och undervisningsrådet Jukka Tulivuori.

Utredningen på utrikesministeriets webbplats: um.fi/publikationerhttps://um.fi/publikationerhttps://um.fi/publikationer

Mer information: Satu Pehu-Voima, utvecklingspolitisk rådgivare (utbildningsområdet), tfn 0295 351 886.

Utrikesministeriets e-postadresser har formen fornamn.efternamn@formin.fi.