Mediecentret för #HELSINKI2018-mötet i Finlandiahuset bjuder på Finlandsupplevelser

När mötet mellan Förenta staternas och Rysslands presidenter äger rum riktas stort internationellt fokus på Finland. Det utnyttjar utrikesministeriet för att främja Finlandsbilden tillsammans med Helsingfors stad. Särskilt satsas det på att servicen ska fungera och att de internationella medierepresentanterna ska trivas.

Det internationella mediecenter som utrikesministeriet ordnar i Finlandiahuset öppnas för journalisterna söndagen den 15 juli. Centret går under arbetsnamnet ”Probably the Happiest Press Center in the World”, och där bjuds det utöver fungerande tjänster även på finländska smakupplevelser, möjlighet till bastubad i en bastu ute på gården samt ett trivsamt sällskapsrum, Helsinki Lounge, där man även kan titta på finalen i fotbolls-VM.

”Både rummets design och finska mikrobryggeriprodukter och sötsaker bidrar till att höja finalstämningen i loungen”, säger Vappu Mänty, försäljnings- och marknadsföringschef vid Helsinki Marketing.

Anställda vid utrikesministeriet hjälper journalisterna med bland annat att nå finländska personer som ska intervjuas samt att ta sig till besöksmål. Experter på i synnerhet arktiska frågor kommer att vara anträffbara vid mediecentret. Journalisterna kommer också att ha tillgång till pekplattor som innehåller material som kan intressera dem. Mediecentrets interna kommunikation med journalisterna sker via appen #HELSINKI2018.

Serveringen i mediecentret har planerats av utrikesministeriets experter på Finlandsfrämjande tillsammans med Finlandia-restaurangen. De internationella medierna bjuds på ekologisk och närproducerad mat, både mer traditionella finländska favoriter och modernare matinnovationer. På menyn finns bland annat åländsk regnbågsforell och mandelpotatismos, havretunnbrödsrullar, karelska piroger, baljhavre och syrsbröd. På efterrättsbordet finns blåbärspaj, lingonpaj gjord på rågmjöl, cheesecakebakelser med havtorn samt chokladmousse med inhemska vinbär. Det har tagits stor hänsyn till behov av specialkost, och det finns även ett gott utbud av vegetariska och veganska alternativ.

”På gården bredvid bastun står ett jordgubbs- och ärtstånd, vilket också bidrar till att skapa god finländsk sommarstämning. I stället för vattenflaskor har vi återanvändbara flaskor som kan fyllas med världens bästa kranvatten”, berättar Meira Pappi, som arbetar som specialist på Finlandsfrämjande vid utrikesministeriet.

Ett genomgående budskap i förmedlingen av Finlandsbilden är att Finland är ett fungerande samhälle där man med kort varsel och i enlighet med principerna för hållbar utveckling klarar av att sköta arrangemang och service även för ett möte av denna dimension.

 

Sällskapsrummet Helsinki Lounge i mediecentret för #HELSINKI2018-mötet skapas i samarbete med:

Artek/Vitra

Bright Finland

Eropan Oy/Boatsauna

Fazer

The Helsinki Distilling Company

Made by Choice

Maku Brewing

Marimekko

Sauna from Finland

Woltti Group

T:mi J. Vaahtokari

 

Ytterligare information:

Meira Pappi, specialist, Finlandsfrämjande, utrikesministeriet, tfn +358 40 140 8940

Vappu Mänty, försäljnings- och marknadsföringschef, Helsinki Marketing, tfn +358 50 401 3548

Utrikesministeriets e-postadresser har formen fornamn.efternamn@formin.fi.