Mötet mellan Förenta staternas och Rysslands presidenter ökade Finlands och Helsingfors synlighet mångfaldigt

Finland framträdde huvudsakligen i ett positivt eller neutralt ljus i webbartiklar och i diskussioner i sociala medier. Enligt en färsk medieanalys lyckades Helsingfors väl utnyttja sin stund i blickfånget för internationella medier.

Utrikesministeriet och Helsingfors stad har låtit utföra analyser av mediesynligheten och nätverk, där man undersökt hur mötet mellan Förenta staternas och Rysslands presidenter påverkade diskussionen om Finland och Helsingfors i sociala medier och på nyhetssajter på webben. Analyserna tog fasta både på sökresultat som gällde innehåll och antalet träffar på sökorden Finland och Helsingfors, och resultaten jämfördes med sökresultat i juni.

Under den period som undersöktes, 2–20.7.2018, publicerades mer än 343 000 artiklar på utländska nyhetssajter. Deras sammanlagda potentiella räckvidd var 342 miljarder visningar. Den avsevärt största delen av artiklarna publicerades i Förenta staterna, näst mest i Ryssland och tredje mest i Storbritannien. Den synlighet som staden Helsingfors fick av mötet var uppskattningsvis värd 3,2 miljarder euro.

Majoriteten av webbartiklarna behandlade själva mötet. Helsingfors och Finland som mötesplats nämndes antingen i neutral eller i positiv ton. I en del artiklar presenterades emellertid landet och staden där presidenterna möttes mer ingående. Särskilt uppmärksammades Helsingin Sanomats kampanj, demonstrationerna och ölet som fått sin inspiration av mötet. Mediecentret i Finlandiahuset berömdes också i ett stort antal artiklar. 

Under perioden 26.6–17.7 kommer det 404 546 träffar på sökorden Trump, Putin plus Finland eller Helsingfors på de tio vanligaste språken. Under mötesdagen den 16 juli dök dessa ord upp 85 700 gånger i sociala medier.  Träffarna i sociala medier hade en potentiell räckvidd på över 17 miljarder visningar. Facebooks andel var 9,4 miljarder och Twitters 7,6 miljarder. (När det gäller Facebook kan räckvidden endast beräknas för offentliga konton och med andra ord saknas privata konton i uppskattningen.) Under samma period var den potentiella räckvidden för innehåll i sociala medier med anknytning till Finland (#Finland) utan sökorden Trump och Putin 571 miljoner.

I diskussioner om mötet framstår Finland som ett liberalt, högutvecklat och progressivt land och som en slags spegel för förhållanden i det egna landet (Förenta staterna, Ryssland).  Jämfört med juni ökade antalet inlägg på engelska med anknytning till Finland sjufaldigt och i diskussioner på ryska femfaldigt under mötet. Positivt är hur många nya användare som deltog i diskussionerna.

”Synlighet på den här skalan kan man inte köpa för pengar. Staden Helsingfors uppgift var att erbjuda de bästa möjliga förutsättningarna för mötet och där lyckades vi bra. Den positiva synligheten stärker Helsingfors anseende som ett välfungerande resmål, men också som kongress- och mötesstad”, säger Helsingfors borgmästare Jan Vapaavuori.

”Ur Finlandsfrämjandets synvinkel syns fördelarna med ett lyckat besök ofta först på lång sikt. Med tanke på den omedelbara synligheten är nog mötet och framför allt de många lovordande inläggen av betydande medieprofiler om Finland en unik händelse” säger chefen för utrikesministeriets enhet för offentlig diplomati Petra Theman.

 

Ytterligare information:

Analyserna utfördes av Sometrik Oy och Meltwater Oy.

Sökord för mediebevakningen: Helsinki Summit, Trump och Putin (plus Helsingfors eller Finland), Helsinki2018

Potentiell räckvidd är en bedömning som grundar sig på webbplatsers unika månatliga besökarantal och på antalet följare i sociala medier. I allmänhet räknar man med att ca 1/40 följare på nyhetssajter och konton i sociala medier sett ett visst innehåll i praktiken.

För att beräkna marknadsföringsvärdet används en algoritm som beaktar den potentiella räckvidden. Beräkningsformel: potentiell räckvidd x (1/40) x 0,37 €.

Analysen av tonen i artiklarna har gjorts delvis maskinellt och delvis manuellt.

 

Kontaktinformation:

Laura Aalto, vd, Helsinki Marketing, tfn +358 40 507 9660, laura.aalto@hel.fi

Petra Theman, enhetschef, enheten för offentlig diplomati, utrikesministeriet, tfn +358 295 351 558, petra.theman@formin.fi

 

Pressmeddelnade korrigerat 10.8.2018: Personer -> visningar.