Finlands vitala uppstartsföretag och arktiska kompetens är teman för This is FINLAND Magazine 2019−2020

Den engelskspråkiga årspublikationen This is FINLAND Magazine 2019−2020 presenterar finländsk kompetens och expertis. Den är begeistrad över uppstartsföretagsamheten, vår isande arktiska kompetens och den cirkulära ekonomins vida utsikter i Finland. Tidningen distribueras via de finska beskickningarna och Team Finland-nätverket, särskilt på potentiella exportmarknader och under olika exportevenemang. I år får man också bekanta sig med finsk mat och matkultur och med våra bibliotek från Ivalo till Mariehamn som står öppna för alla.

I det inledande temat tar Sitradirektören Mari Pantsar upp det klara målet för den cirkulära ekonomin: vi måste bryta udden av vår överkonsumtion för att också i framtiden kunna finansiera vår välfärd. Pantsar är övertygad om att finländarna kan skapa världens mest ambitiösa marknad för cirkulär ekonomi, en marknad som uppmuntrar till investeringar och nya lösningar.

Det genereras nytt också i uppstartsföretagen, tack vare det attraktiva och gynnsamma företagsklimatet i Finland. Inka Mero, som investerar i tillväxtföretag, tar i ledarspalten upp uppstartgemenskapens styrkor i ljuset av hennes egna erfarenheter. ”Vi hör till de ledande uppstartländerna i världen och vi stöder nya företagare på många sätt: vi har aktiva businessänglar och företagarnätverk bland studerande; samhället är inkluderande, hierarkierna låga; det finns forsknings- och utvecklingsfinansiering att tillgå, liksom även uppstartsvisum för företagare som flyttar till Finland.”

De starkaste uppstartsföretagen i Finland kommer till inom hälsoteknik, artificiell intelligens, trådlös teknik, sakernas internet och spelbranschen. Det är något som också våra case-företag Valossa, Inme och Critical Force berättar om. Också Nokias styrelseordförande Risto Siilasmaa delar med sig av sin egen historia, hur han själv började ta reda på vad maskininlärning och den nya artificiella intelligensen handlade om.

Klimatförändringen vänder blickarna mot de arktiska områdena, där man måste kunna kombinera känslig miljö och kommersiella strävanden, och samtidigt beakta de bitande kalla förhållandena.  ”Det är inga småsaker, men i Finland kan vi det här och vårt kunnande erbjuder vi också andra”, bekräftar ledande forskaren vid VTT Jaakko Heinonen.

Tidskriften riktar sig till en internationell läsekrets och har som mål att erbjuda inspirerande perspektiv på finländsk kompetens, innovation, utbildning och livsstil. Den är en del av arbetet för Finlandsbilden. Tidskriften distribueras globalt också genom redaktionsrådets kanaler. I mars kommer den också ut på tyska, franska, spanska, kinesiska och ryska.

”I dagsläget fokuserar vi på att kommunicera Finlandsbilden via många olika kanaler. Besökarantalet på sociala medier har ökat kraftigt, men parallellt behöver vi högklassiga publikationer att dela ut runtom i världen”, säger chefen för utrikesministeriets enhet för offentlig diplomati Laura Kamras. ”I årets publikation gläder jag mig särskilt åt de utsikter våra främsta experter delar med sig. Man blir mera förtrogen med finländsk kompetens och innovation genom exemplen och människorna och det väcker önskat intresse för frågor som är viktiga för oss. Det är just det vi vill med publikationen; ge en intressant inblick i Finland.”

This is FINLAND Magazine ges ut av utrikesministeriet, Business Finland, Sitra och Utbildningsstyrelsen och den produceras av Otavamedia.

Läs This is FINLAND Magazine 20192020:

Ytterligare information;
Laura Kamras, chef för enheten för offentlig diplomati, utrikesministeriet, tfn +358 295 351 558
Hetta Huittinen, kommunikationschef, Business Finland, tfn +358 400 339 597
James O’Sullivan, redaktionschef, Good News from Finland, Business Finland, tfn +358 40 544 5922
Sari Tuori, kommunikationschef, Sitra, tfn +358 294 618 241
Joanna Kumpula, International Marketing Manager, Study in Finland, Utbildningsstyrelsen, tfn +358 295 338 587