Finlands inflytande på EU:s utvecklingspolitik har i regel varit lyckat

Enligt en nyss utkommen evaluering har Finland utövat inflytande på EU:s utvecklingspolitik på ett fungerande och lyckat sätt. Bristerna i den strategiska styrningen av verksamheten på olika nivåer ger däremot upphov till kritik.

Den färska oberoende evalueringen analyserar hur Finland har lyckats påverka EU:s utvecklingspolitik. Enligt evalueringen är Finlands inflytande fungerande, konsekvent, för det mesta effektivt och smidigt. 

Utrikesministeriets strategier för EU-inflytande ligger i linje med Finlands utvecklingspolitik. Prioriteringarna i strategierna är dock inte alltid tydligt definierade eller tillräckligt framåtblickande. Evalueringen ger kritik bland annat för att det inte finns något etablerat system för uppföljning, utvärdering och lärande.

Evalueringen rekommenderar bland annat att utrikesministeriet ska utvidga den strategiska planeringen av EU-samarbetet och inflytandet. Det behövs ett starkt ledarskap och tydliga prioriteringar. Strategierna för inflytande ska vara mer framåtblickande. Personalens kompetens, fysiska närvaro och EU-samarbete måste stärkas. Samordningen, organisationsstrukturerna och lärandet ska förbättras, likaså samarbetet med intressegrupperna.   

Framgångsrikt inflytande inom utbildningssektorn

Evalueringens resultat presenterades den 27 oktober på Ständerhuset. Evenemanget öppnades av Antero Klemola som är chef för enheten för utvärdering av utvecklingssamarbetet. Enligt Klemola är temat aktuellt och viktigt. De nya initiativen, såsom Global Gateway, stärker EU:s betydelse som en av kanalerna att samarbeta och påverka.

Kommissionär Jutta Urpilainen sade i sin videohälsning att Agenda 2030 är en kompass för EU:s yttre förbindelser. 

- Filosofin bakom Team Europe-strategin är att åstadkomma synergier och bättre resultat samt att använda resurserna på ett bättre och effektivare sätt. Team Europe är världens största biståndsgivare. Tillsammans kan vi åstadkomma bestående förändringar, sade hon. 

Hon berättade att hon noterat utbildningssektorns resultat i evalueringen.

Finland har bland annat använt sig av sin kompetens på området, dragit fördel av samarbetet med andra EU-länder och sina långvariga relationer med lokala aktörer för att uppnå målen. Finland har haft en ledande roll i arbetet med att stärka lärarnas kompetens och främja jämlik tillgång till utbildning bland annat i Nepal och att utveckla utbildningen på första och andra stadiet i Ukraina.   

- Som en union bör vi bygga vår utvecklingspolitik på varje medlemslands starka sidor. Jag uppmuntrar medlemsländerna att aktivt komma med synpunkter när vi planerar EU:s utvecklingspolitik, sade kommissionär Urpilainen.  

Finland är en pragmatisk aktör

Enligt avdelningschef Titta Maja-Luoto från utvecklingspolitiska avdelningen kan Finlands  inflytandearbete betraktas som pragmatiskt som fokuserar på Finlands kompetensområden. 

- Det som är utmanande för oss är att vi inte har så många finländare i kommissionen, sade Maja-Luoto. Hon efterlyste koalitioner med likasinnade medlemsländer och aktörer i det civila samhället. 

Enligt Rilli Lappalainen som är direktör för hållbar utveckling vid Fingo ry och ordförande för paraplyorganisationen för europeiska biståndsorganisationer Concord finns det inte många personer i Finland som förstår hur EU fungerar.

- Det är en förutsättning för inflytandearbetet, sade hon.

Det finns många aktörer som arbetar med globala frågor. Borde vi snarare tala om globalt ansvar än om utveckling? frågade Lappalainen.

Finland har tidigare varit en stark förespråkare för samstämmig politik, men enligt henne har denna roll på något sätt hamnat i skymundan.

Långsiktigt samarbete ger resultat

Ordföranden för utvecklingspolitiska kommissionen, riksdagsledamoten Inka Hopsu tog upp de otillräckliga personalresurserna, vilket har en negativ inverkan på så gott som alla utvecklingspolitiska delområden.

Hopsu menade att det är enkelt att ta vara på de möjligheter som rekommendationen om samarbete och samordning med externa intressegrupper, till exempel utvecklingspolitiska kommissionen eller riksdagen, ger.

- Det nuvarande arbetssättet gör insynen och redovisningsskyldigheten mindre transparenta och undergräver eventuellt ministeriets nyttiga kompletterande stöd för inflytandet på EU:s utvecklingspolitik och samarbete med beaktande av att sådana intressegrupper också använder sina egna påverkanskanaler gentemot Bryssel, sade hon. 

Som helhet betraktade Hopsu evalueringen som uppmuntrande.

- Resultaten är uppmuntrande eftersom de återigen visar hur ett långsiktigt engagemang i vissa specialfrågor och samarbete med likasinnade länder verkligen bär frukt.