Experter inom undervisningssektorn som deltar i Världsbankens program Coach på besök i Finland

Bild: Dominic Chavez/Världsbanken

Världsbanken och Finland stöder tillsammans reformen av utbildningssystemen i utvecklingsländer. Lärarnas bättre kompetens förbättrar också inlärningsresultaten. Med Finlands medel för utvecklingssamarbete har man i två års tid finansierat fortbildning för lärare inom ramen för Världsbankens fond Foundational Learning Compact. Finland stöder utvecklingsarbetet på global nivå och ett pilotförsök med programmet Coach i Moçambique med sammanlagt 5,5 miljoner euro.

Covid-19-pandemin visade att det behövs gemensamma lösningar och internationellt samarbete för att kunna lösa den globala inlärningskrisen. Pandemin förvärrade inlärningskrisen och underskottet i lärandet är vanligare än tidigare. Uppskattningsvis 70 procent av barnen under 10 år i länder med lägre medelinkomst saknar färdigheter att läsa en enkel mening. Lärarnas yrkeskompetens och kontinuerlig uppdatering av kompetensen spelar en avgörande roll när det gäller att förbättra inlärningsresultaten både i Finland och i Finlands samarbetsländer.

Experterna på området undervisning träffade företrädare för utrikesministeriet, Utbildningsstyrelsen, undervisnings- och kulturministeriet och Helsingfors universitet. Företrädare för Utbildningsstyrelsens Kompetenscenter för utvecklingssamarbete inom utbildningssektorn FinCEED deltog också i mötena. Gästerna besökte också Viikin normaalikoulu och följde undervisningen i de lägre årskurserna. 

Det globala Coach-programmets skräddarsydda metoder tillämpas redan i Finlands partnerland Moçambique där utbildning är en prioritering i Finlands utvecklingssamarbete. Det pilotförsök i Moçambique som Finland finansierar bidrar till lärarnas fortbildning bland annat genom att utveckla lärarnas personliga utbildning, läromedel och timplaner. Pilotförsöket pågår redan i 60 skolor och målet är att få försöket i gång i cirka 700 skolor under 2023. Arbetet med pilotförsöket pågår särskilt i provinserna Niassa och Manica och tillämpas redan i 60 skolor.  Målet är att utvidga programmet att omfatta cirka 700 skolor 2023.

Utbildning i Finlands utvecklingspolitik och samarbete

Utbildning av hög standard som är tillgänglig för alla är en av de viktigaste faktorer som bidrar till hållbar utveckling. Utbildning är också en viktig människorättsfråga. Genom utvecklingspolitiken och utvecklingssamarbetet stöder Finland uppnåendet av utbildningsmålet för hållbar utveckling.

Det finländska utbildningssystemet är högt uppskattat världen över, vilket medför en möjlighet och skyldighet att långsiktigt delta i arbetet för att lösa den globala utbildningskrisen.

Genom utvecklingssamarbetet inom utbildningssektorn bidrar Finland till

  • inlärningskvaliteten och lärarnas kompetens
  • rätten till utbildning, särskilt bland flickor och personer med funktionsnedsättning 
  • ungas arbetslivskompetens och livskompetens