Utrikesministeriet reformerar sin organisation
Pressmeddelande 71/2008
4.3.2008
Utrikesministeriets ministerledningsgrupp har fattat beslut om ministeriets nya organisation och om de följande stegen i reformeringen av ministeriets verksamhet och ledning.
Vid ministeriet inrättas ett alldeles nytt område för tjänster, som sammanför rättsavdelningens, administrativa avdelningens och protokollavdelningens uppgifter. Avsikten är en effektivare organisering av medborgar- och stödtjänster.
Samordningen av politikområden som avdelningen för globala frågor tidigare ansvarat för ska förbättras genom att uppgifterna överförs till de politiska avdelningarna.
Antalet avdelningar minskar genom beslutet från tolv till åtta. Funktioner inom och mellan avdelningar omorganiseras och enheter slås samman.
Syftet med lösningarna är att göra ministeriet produktivare och effektivare samtidigt som ministeriet strävar efter att finna lösningar som allt bättre ska möta utmaningarna i det utrikespolitiska verksamhetsfältet. Reformerna svarar också på kraven i produktivitetsprogrammet. De gör det lättare för ministeriet att genomföra personalminskningarna som regeringen beslutat om före utgången av 2011.
Ledningsgruppen beslutade att vid sitt nästa möte fundera på hur ministeriets ledningssystem ska utvecklas och vilken roll understatssekreterarna ska ha. Samtidigt ska den behandla en plan för hur ministeriets interna arbetsformer ska utvärderas. I planerna ingår en utveckling av de administrativa tjänsterna och en möjlighet att rekrytera en utomstående expert att leda dem.
Ministeriet utvärderar också Finlands utlandsrepresentation. En utredning av representationsnätet har redan tidigare påbörjats under ledning av ambassadör Antti Sierla, och när den blir klar kommer den att komplettera organisationsreformen.
Närmare upplysningar: specialmedarbetarna Jori Arvonen, tfn 050 553 6117, och Ossi Martikainen, tfn 040 592 6769