Ulkoministeriö puuttuu epäkohtiin
Suhtaudumme epäasialliseen käytökseen ja häirintään suurella vakavuudella. Kannamme vastuuta myöntämällä kehitystarpeemme ja tarkastelemalla omia menettelytapojamme.
Mediassa on jälleen käsitelty ulkoministeriötä koskevaa työsuojeluilmoitusta. Suhtaudumme asiaan suurella vakavuudella. Jokainen tapaus on liikaa. Toimintamme Suomen kasvoina maailmalla tuo mukanaan erityistä vastuuta toimia esimerkillisesti.
Myönnämme, että Lissabonin suurlähetystöä koskeva ilmoitus päällikön epäasiallisesta käytöksestä olisi tullut hoitaa nopeammin. Asian pitkittyminen on aiheuttanut lisätaakkaa jo kuormittavassa tilanteessa työskentelevälle työyhteisölle, mitä pahoittelemme vilpittömästi. Ulkoministeriö haluaa onnistua paremmin ongelmatapausten käsittelyssä. Kannamme vastuuta myöntämällä kehitystarpeemme ja tarkastelemalla omia menettelytapojamme, jotta voimme toimia tehokkaammin ja oikeudenmukaisemmin.
Ulkoministeriössä on käytössä työntekijäjärjestöjen kanssa sovitut menetelmät haastaviin työyhteisötilanteisiin. Kannustamme kaikkia ilmoittamaan epäasiallisesta käytöksestä. Vain avoimuuden ja luottamuksen kautta varmistamme, että jokainen voi tuntea olonsa turvalliseksi ja arvostetuksi työssään.
Kevään aikana olemme parantaneet käytäntöjämme oikeuskanslerin suositusten pohjalta, kuten selkiyttäneet esihenkilövastuita. Viime vuodesta lähtien ulkoministeriö on velvoittanut henkilöstönsä suorittamaan työsuojelukoulutuksen. Esihenkilöille on lisäksi muita velvoittavia esihenkilökoulutuksia. Johtamisen kehittämiseksi, haasteiden varhaiseksi tunnistamiseksi sekä esihenkilövalintojen tueksi otamme uudelleen käyttöön 360-johtajuusarvion. Jatkamme toimintamme kehittämistä.
Julkisuudessa on esiintynyt käsityksiä, joiden mukaan vain diplomaatit käsittelisivät työsuojeluilmoituksia ulkoministeriössä. Tämä ei pidä paikkaansa. Henkilöstöhallintomme avaintehtävissä työskentelee myös diplomaattiuran ulkopuolella olevia virkamiehiä, kuten työsuojelupäällikkö sekä henkilöstöjohtaja, joka vastaa virkamiesoikeudellisten seurausten arvioinnista ja päätöksenteosta. Sisäisen tarkastuksen päällikkö tuo prosesseihin riippumatonta näkökulmaa ja varmistaa toiminnan läpinäkyvyyden. Osastopäälliköiden rooli suurlähettiläitä koskevien häirintätapausten käsittelyssä perustuu esihenkilösuhteeseen.
Myös keskusteluun epäasiallisen käytöksen seuraamuksista virkamiesorganisaatioissa liittyy väärinkäsityksiä. Mikäli seuraamus on muu kuin virkasuhteen päättäminen, virkamies jatkaa työskentelyään ulkoasiainhallinnossa. Mikäli virkamies toimii jatkossa varoituksen vastaisesti, voi se johtaa myös siihen, että virkamies menettää virkansa. Menettely perustuu lainsäädäntöön ja virkasuhteen perusperiaatteisiin.
Vaikka myös ulkoministeriössä on työyhteisöihin liittyviä haasteita, olemme edelleen hyvä paikka tehdä töitä. Tästä kiitos kuuluu yli 2000 ulkoasiainhallinnon kollegalle, jotka päivittäin kantavat vastuuta haasteellisista työtehtävistä Suomen ja suomalaisten hyväksi, paikoin hyvinkin haasteellisissa työympäristöissä esim. konfliktialueilla.
Toukokuussa 2025 toteutettu työtyytyväisyystutkimus osoittaa, että ulkoministeriössä työskentely koetaan motivoivaksi ja työyhteisöt hyviksi. Myös esihenkilötyöskentely saa kiitosta. Työyhteisön antama luottamus tuo meille vahvan pohjan kehittää avointa, turvallista ja luottamuksellista työilmapiiriä sekä tarttua epäkohtiin. Olemme sitoutuneet varmistamaan, että jokainen työntekijä voi luottaa siihen, että epäasialliseen käytökseen puututaan.
Jukka Salovaara, valtiosihteeri
Niina Pesonen, henkilöstöjohtaja