Finlands ståndpunkter i fråga om institutionsfrågorna i EU:s nya fördrag

Statsrådets kommunikationsenhet

Pressmeddelande 138/2008
9.5.2008


Fredagen den 9 maj behandlade regeringens EU-ministerutskott Finlands ståndpunkter i fråga om genomförandet av EU:s Lissabonfördrag. Utskottet behandlade centrala frågor angående institutionerna. Finland anser att de detaljerade uppgifterna och arbetsfördelningen vid institutionerna bör preciseras innan fördraget träder i kraft. Fördraget kommer att träda i kraft den 1 januari 2009, om alla medlemsländer har ratificerat det.

Unionen får genom Lissabonfördraget två nya aktörer på hög nivå: en permanent ordförande för Europeiska rådet och en hög representant för unionens utrikes- och säkerhetspolitik. Europeiska rådet blir en officiell EU-institution, som kan fatta juridiskt bindande beslut. Även ordförandelandets roll ändras, då det inte längre leder samtliga beredningsorgan, råd och Europeiska rådet.

Enligt Finland är det viktigt att man sörjer för att rådets arbete är konsekvent och att öppenhet iakttas i alla unionens institutioner.

Finland anser att Europeiska rådets permanenta ordförande i sin roll som ordförande bör söka enighet och inte agera som en president som driver sin egen linje. Ordföranden bör arbeta i nära samarbete med det aktuella ordförandelandet och Europeiska kommissionen.

Det är viktigt för Finland att den höga representanten för utrikes- och säkerhetspolitiken får en stark roll. Den höge representanten bör i genomförandet av den gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiken agera med fullmakt av rådet. Även kommissionens ordförande bör i framtiden ha en central roll när det gäller att representera unionen utåt på stats- och regeringschefsnivå.

Enligt Finland bör det medlemsland som innehar det roterande ordförandeskapet även i fortsättningen ha en funktion på unionens alla nivåer, inklusive stats- och regeringschefsnivån. Finland stöder tanken om att stats- eller regeringschefen i det aktuella ordförandelandet presenterar de ärenden vid Europeiska rådet som beretts under ledning av hans eller hennes regering. Ordförandelandet är viktigt såväl med tanke på medlemsländerna och medborgarnas engagemang och ägande som med tanke på unionens legitimitet.

Genom Lissabonfördraget uppdelas det nuvarande rådet för allmänna frågor och yttre förbindelser i två olika sammansättningar. Den höge representanten är ordförande för det nya rådet för yttre förbindelser. Rådet för allmänna frågor leds av det aktuella ordförandelandet. Finland anser att de ärenden som behandlas i Europeiska rådet konsekvent bör beredas i rådet för allmänna frågor.

Vid en minskning av antalet medlemmar i kommissionen bör man tillämpa ett system med jämlik rotation mellan medlemsländerna. Finland håller fast vid absolut jämlikhet mellan medlemsländerna.

När Europaparlamentets inflytande ökar kommer Finland att i större utsträckning än tidigare satsa på kontakterna med parlamentet.

Ytterligare information: understatssekreteraren för EU-ärenden Helena Tuuri, tfn (09) 1602 2182, och sakkunnig i EU-ärenden Elina Saarimaa, tfn (09) 1602 2192, statsrådets EU-sekretariat

 

 

 

 

EU