Utrikes- och EU-politiken i det nya regeringsprogrammet
1. Utrikes- och säkerhetspolitik
Regeringen har som mål att främja en hållbar utveckling, stabilitet och säkerhet inom det internationella samfundet samt att stärka Finlands internationella ställning. Regeringen stöder utvecklingen av Förenta Nationernas och andra på övergripande internationellt samarbete baserade samarbetsstrukturers handlingsförmåga i syfte att stärka demokratin, respekten för de mänskliga rättigheterna och rättsstatsprinciperna. Finland är en aktiv medlemsstat inom Europeiska unionen och vill främja ett stärkande av den gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiken samt det transatlantiska samarbetet.
Regeringen eftersträvar intensifierade relationer mellan de nordiska länderna. Innehållet i samarbetet utvecklas särskilt med hänsyn till den förändrade verksamhetsmiljö som utvidgningen av Europeiska unionen medför. Regeringen strävar efter att utveckla samarbetet mellan de baltiska länderna och de nordiska länderna inom Europeiska unionen och i andra europeiska samarbetsorganisationer. Regeringen fortsätter att utveckla de goda relationerna med Ryssland och påverkar aktivt innehållet i relationerna mellan EU och Ryssland.
Regeringen arbetar för att utveckla den nordliga dimensionen inom EU, öka medborgarnas välfärd och förbättra miljövården samt befästa en fungerande arbetsmarknad i Östersjöområdet.
Finlands utrikes- och säkerhetspolitik går ut på att stärka stabiliteten i norra Europa och öka den internationella säkerheten. Finlands utrikes- och säkerhetspolitik utgår från att Finland står utanför militärallianser och har ett trovärdigt försvar, där allmän värnplikt ingår som ett centralt element. Försvarsmakten utvecklas i enlighet med 2001 års säkerhets- och försvarspolitiska redogörelse.
I den säkerhets- och försvarspolitiska redogörelse som färdigställs 2004 genomför regeringen en mera omfattande utvärdering av Finlands utrikes- och säkerhetspolitik som helhet.
Finland deltar i fredsbevarande samarbete och krishanteringssamarbete inom ramen för Förenta Nationerna, Europeiska unionen, Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa och NATO:s program för partnerskap för fred. Försvarsmaktens möjligheter att delta i internationella uppdrag inom fredsbevarande verksamhet och krishantering främjas med hänsyn även till nationella försvarsbehov.
Finland främjar det internationella säkerhetssamarbetet och har som mål att förebygga konflikter och bekämpa terrorism. Det arbete för ökad internationell ekonomisk stabilitet som utförs via Världsbanken och Internationella valutafonden bör effektiveras. För Finland som är beroende av utrikeshandeln är det viktigt att de förhandlingar om fortsatt avreglering av världshandeln som förs inom Världshandelsorganisationen WTO utfaller väl. I lösningarna bör även utvecklingsländernas intressen beaktas bättre än för närvarande.
Finland främjar det samarbete som siktar till att svara på de utmaningar som staternas tilltagande inbördes beroende medför. Regeringen fortsätter den Helsingforsprocess som startats för dryftande av metoderna för kontroll av globaliseringen.
Finland strävar efter att effektivt och snabbt fullfölja utvecklingsländernas skuldskötselprogram såväl inom internationella finansiella institut som på det nationella planet.
I enlighet med målen i FN:s millenniedeklaration strävar regeringen också efter att genom internationella handelspolitiska metoder främja en hållbar utveckling och före år 2015 halvera antalet människor som lever i extrem fattigdom och lider av hungersnöd. Regeringen höjer anslagen för utvecklingssamarbete och har som mål att deras andel av bruttonationalprodukten skall växa till 0,7 procent år 2010, dock med beaktande av den allmänna ekonomiska utvecklingen. Kvaliteten i vårt utvecklingssamarbete, som betonar minskning av fattigdomen samt jämlikhet och utbildning, förbättras i syfte att åstadkomma hållbara utvecklingseffekter.
Regeringen stärker Finlands internationella miljöpolitiska agerande, vars primära mål är det internationella ikraftsättandet av Kyotoavtalet.
De mänskliga rättigheterna hör till regeringens utrikespolitiska prioritetsområden. Regeringen driver en handlingskraftig människorättspolitik såväl inom bilaterala relationer och Europeiska unionen som i internationella organisationer. Regeringen stöder FN:s centrala position när det gäller att främja globala mänskliga rättigheter liksom arbetet inom Europarådet och OSSE.
Finland driver en ansvarskännande invandrings- och flyktingpolitik, där människor som vistas i Finland garanteras förhållanden som tryggar deras mänskliga rättigheter samt grundläggande fri- och rättigheter. Inom det internationella samarbetet arbetar Finland för att lindra flyktingkriserna och ingripa i orsakerna till flyktingskap.
2. Europeiska unionen
Regeringen vill stärka Europeiska unionens handlingsförmåga när det gäller att främja de mänskliga rättigheterna och de grundläggande fri- och rättigheterna, välfärden och säkerheten. Europeiska unionen bör utvecklas som en gemenskap för både medlemsstaterna och medborgarna. Regeringen ställer sig positiv till en fortsatt utvidgning av Europeiska unionen med nya medlemsländer. Beslutsförmågan inom den växande unionen och verksamhetens verkningsfullhet bör förbättras och fördragsgrunden förtydligas utgående från arbetet inom EU:s framtidskonvent. Regeringen ger sitt stöd till att ett tydligt och bindande grundläggande dokument godkänns som ett nytt grundfördrag för unionen.
I syfte att trygga den växande unionens handlingsförmåga stöder regeringen en utvidgning av beslutsfattandet med kvalificerad majoritet samt ett förtydligande och stärkande av samarbetet mellan institutionerna så, att maktbalansen mellan unionens institutioner respekteras. Unionens institutionella system och förvaltning bör i enlighet med principerna för en god förvaltning utvecklas i en enklare riktning som ökar öppenheten.
Regeringen stöder stärkandet av unionens ekonomisk-politiska samordning samt en ekonomisk- och sysselsättningspolitisk reform som stöder sig på stabilitets- och tillväxtpakten samt Lissabonstrategin och som syftar till att förbättra unionens konkurrenskraft.
För en fortsatt utveckling av unionen som ett område för frihet, trygghet och rättvisa förespråkar regeringen ett intensifierat samarbete som baserar sig på ömsesidigt erkännande av medlemsstaternas lagstiftning, utökat samarbete mellan myndigheterna och en övergripande gemensam invandrings- och asylpolitik.
Regeringen stöder utvecklingen av Europeiska unionens externa verksamhet så, att unionen kan agera på ett ekonomiskt och socialt sett rättvist sätt för att stärka den internationella säkerheten, förbättra miljövården och garantera en stabil tillväxt inom världsekonomin. Regeringen anser det vara viktigt att stärka unionens gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik utgående från värderingar och principer som förenar alla medlemsländer. Regeringen stöder utvecklingen av unionens gemensamma säkerhets- och försvarspolitik och betonar sådana militära målsättningar och målsättningar gällande civil krishantering som är gemensamma för alla medlemsländer.
Finland deltar aktivt i utvecklingen av unionens politik beträffande den nordliga dimensionen i enlighet med det nya åtgärdsprogrammet och strävar efter att öka den multilaterala finansieringen i fråga om den nordliga dimensionen. Regeringen stöder utvecklingen av en ny, på ett brett samarbete baserad gränsnära politik för den utvidgade unionen. Regeringen intensifierar samarbetet med de nya EU-medlemsstaterna i Östersjöområdet, de nordiska länderna och Ryssland i syfte att utveckla det praktiska samarbetet inom den nordliga dimensionen, i synnerhet i arbetsmarknadsfrågor, inom sjöfartssäkerheten samt i miljö-, social- och hälsovårds-, trafik- och energiprojekt.
Regeringen förbereder sig inför förhandlingarna om den nya period med ekonomiska ramar för unionen som tar vid år 2007 och om en jordbrukspolitisk samt region- och strukturpolitisk reform genom en nationellt samordnad politik som syftar till att säkerställa att de svårigheter som följer av våra särförhållanden beaktas och att hela Finlands bästa tillgodoses. En väl genomförd ordförandeperiod för Finland i EU under år 2006 förbereds genom att personalresurser och ekonomiska resurser anvisas för förberedelserna.