angle-left Ulkoministeriön päivystyskeskus siirtyy Hätäkeskuslaitokselle – muutokset eivät näy kansalaiselle

Ulkoministeriön päivystyskeskus siirtyy Hätäkeskuslaitokselle – muutokset eivät näy kansalaiselle

Osa ulkoministeriön päivystyskeskustoiminnoista siirtyy 1. elokuuta 2018 Hätäkeskuslaitoksen hoidettavaksi.

Päivystyskeskuksen tehtäviin kuuluu asiakkaiden neuvonta ongelmatilanteissa ulkoministeriön antamien ohjeiden mukaisesti.  Palvelun siirto ei näy kansalaisille mitenkään, sillä ulkoministeriön päivystysnumero +358 9 1605 5555 ja palvelu säilyvät samana.

”Numero on hyvä tallettaa puhelimeen jo ennen ulkomaan matkalle lähtöä”, Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksen päällikkö Jyrki Heinonen ohjeistaa.

Päivystyskeskus avustaa tilanteissa, joissa Suomen kansalainen tai Suomessa pysyvästi asuva ulkomaalainen on joutunut ulkomailla ongelmiin esimerkiksi sairauden, tapaturman, onnettomuuden tai rikoksen kohteeksi joutumisen vuoksi.

”Velvollisuutenamme on palvella ulkomailla ongelmiin joutuneita suomalaisia. Pyrimme siihen, että ohjeiden ja neuvonnan avulla ihmiset kykenevät edistämään omatoimisesti asiaansa kohdemaassa. Tarvittaessa siirrämme asian ulkoministeriön tai asianomaisesta maasta vastaavan edustuston hoidettavaksi”, Heinonen täsmentää.  

Päivystys toimii vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä. Kuten aiemminkin, asiakaspalvelua saa ilmaiseksi puhelimitse, sähköpostitse ja Facebookissa toimivan Nettikonsuli-sivun avulla. Palvelua saa sekä suomeksi että ruotsiksi.

 Hätätilanteissa tulee ottaa suoraan yhteys kohdemaan hätänumeroon. 

”Kannattaa jo etukäteen selvittää, mistä numerosta auttavat viranomaiset tavoittaa. Euroopan unionin alueella on käytössä Euroopan yhteinen hätänumero 112, joka yhdistyy kohdemaan hätäkeskukseen. Ulkomailta käsin ei siis voi soittaa hätänumeron kautta Suomen hätäkeskukseen.

”Jos tarvitset kiireellisesti konsulipalveluja, silloin Hätäkeskuslaitoksen hoitama UM:n päivystys on oikea taho, Heinonen neuvoo. 

Kriisitilanteissa on tärkeää seurata paikallisia tiedotusvälineitä ja noudattaa paikallisten viranomaisten antamia ohjeita.

”Kriisitilanteita ovat esimerkiksi luonnonmullistukset, suuronnettomuudet, poliittiset levottomuudet, sota ja alueelliset selkkaukset sekä laajat epidemiat”, Heinonen kertoo.

Kriisitilanteiden varalta matkailijan kannattaa tehdä matkustusilmoitus ulkoministeriölle Matkustusilmoitus.fi-palvelussa. Se on helppo tapa varmistua siitä, että ulkoministeriöllä on poikkeavan tilanteen varalta matkailijan yhteystiedot valmiina.   

Lisätietoja:

Hätäkeskuslaitos
Jyrki Heinonen
johtokeskuksen päällikkö
puh. 0295 481 293
Hätäkeskuslaitoksen sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@112.fi

Ulkoministeriö
Antti Putkonen
Konsuliasioiden yksikönpäällikön sijainen
puh. 0295 350 126
Ulkoministeriön sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi. sukunimi@formin.fi

Ongelmatilanne ulkomailla

Onko passisi kadonnut? Oletko joutunut sairaalahoitoon? Onko rahasi varastettu?

  • Maksuton puhelinpäivystys:  +358 9 1605 5555 (puhelut tallennetaan)

  • Sähköpostipäivystys: paivystys.um@formin.fi

  • Facebookin Nettikonsuli-sivu